onsdag 10 februari 2016

Saffransmarinerad minutkycklingfilé



Ibland köper jag minutkycklingfiléer. De är lättlagade, och blir ofta saftiga. Här har jag marinerat dem i saffran och lime och sedan vänt dem i kokosflingor innan jag först brynt dem och sedan stekt färdigt i ugn på låg värme. Resultatet blev supersaftigt och läckert och förgyllde en lördagskväll nyligen här hemma.

Som tillbehör till kycklingen hade jag ugnsrostad sötpotatis och palsternacka. Jag gjorde den nästan klar, och sedan fick den vila sig medan kycklingen blev färdig i ugnen. Sedan fick potatisen lite extra färg och knaper under grillen och med ugnsluckan fortfarande lite öppen så att det inte blev för mjukt och fuktigt. Dessutom gjorde jag en syrlig sås med smetana och lime, som passade förträffligt till de lite söta rotsakerna. För fyra behöver du:

4 st minutkycklingfiléer - 580 - 600 g
olivolja/smör till stekning

Marinad:
½ dl fin olivolja
1 stor pressad vitlöksklyfta
saft av en lime - ca 2 msk
skalriv av samma lime om den är ekologisk
2 msk glutenfri soja
drygt ½ msk flytande ljus honung
1 paket saffran - 0,5 g

kokosflingor till panering

sötpotatis och palsternacka - sammanlagd vikt ca 1 kg
3 msk olivolja med citron
2 tsk flingsalt med ramslök - eller vanligt flingsalt och kanske någon örtkrydda

Sås:
½ burk smetana
2 msk majonnäs med citron
saft från en lime + rivet skal om den är ekologisk
en gnutta senap - ca ½ tsk
2 tsk pesto med ramslök
salt och svartpeppar från kvarn

Vispa ihop marinaden och lägg i kycklingen. Låt gärna marinera några timmar i kylskåp, men ta fram i rumstemperatur en halvtimme innan det är dags att steka.
Torka av filéerna och vänd dem i kokosflingor.
Hetta upp olivolja/smör, och bryn filéerna hastigt på båda sidor.
Lägg i en ugnsform och sätt in i ugnen på ca 110 grader. Låt innertemperaturen gå upp till 70 grader.
Servera med det jag föreslagit eller något annat som du tycker om.

Du missar väl inte att det är Vänliga Veckan? Än har du chansen att bjussa på lite extra vänlighet och anta någon av utmaningarna.

Och du missar väl inte att du numera kan hänga med mig på Instagram? kjersticasteryd heter jag där, kort och gott. Ha en finfin onsdag nu allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar