tisdag 23 februari 2016

Glutenfri LCHF-gratäng à la Medelhavet - med aubergine, zucchini, salsiccia och fetaost



Idag bjuds det på en LCHF-gratäng gott folk. Det var ett tag sedan jag lagade LCHF, men nu kände jag plötsligt för det. Det är ju det som är så fantastiskt med matlagning, det finns så OTROLIGT mycket att välja emellan. Husman, vego, paleo, LCHF, rawfood, medelhavskost, nordisk kost. Indiskt, afrikanskt, japanskt, koreanskt, libanesiskt, amerikanskt, kinesiskt, Receptskafferiet är OÄNDLIGT!! Jag kan faktiskt inte välja. Det får bli ALLT, i en saligt osalig blandning. Precis som i min himmel! Under den här fliken hittar du fler LCHF-recept.

I min goda gratäng samsas både Italien och Grekland i bästa medelhavsanda, med salsiccia respektive fetaost. Dessutom trängs de vänskapligt med aubergine och zucchini som är vanliga i matlagningen i båda länderna opch för övrigt i alla länder runt Medelhavet.

Kryddblandningen är - som en del av er redan vet - en av mina favoritkryddor, som sätter sprätt på det mesta i matväg. Här gav den härlig smak till äggstanningen i gratängen. Hoppas det smakar!

Jag missade faktiskt att väga auberginen och zucchinin, men det är inte så noga. Kör på känn!

2 medelstora auberginer
1 ganska stor zucchini

ca 350 - 400 g rå salsiccia - min kom från Martina, men liknande finns i vanliga matbutiker
1 msk osötad tomatpuré
2 vitlöksklyftor
olivolja

4 ägg
150 g fetaost
3 dl grädde
2 msk Kunglig Salladskrydda

Börja med att vätska ur auberginerna genom att skära dem i skivor och strö rikligt med salt över. Låt stå en halvtimme och skölj sedan av och torka torrt med en ren handduk.
Skiva också zucchinin.
Förbaka både aubergine och zucchini i ugnen på 200 grader 10 minuter.

Flå skinnet av salsiccian och smula sönder den så gott det går.
Skala och flisa vitlöken.
Fräs vitlök och salsiccia i olivolja under omrörning. Tillsätt tomatpuré och låt fräsa runt några minuter. Ta åt sidan och låt överflödig olja rinna av.

Mixa ihop ägg, fetaost, grädde och kryddblandning.

Bottna en smord ugnsform med hälften av aubergine- och zucchiniskivorna. Fördela salsiccian på, och därefter de resterande aubergine- och zucchiniskivorna. Häll över fetaostäggstanningen och sätt in i ugnen på 200 grader. Grädda tills äggstanningen stelnat och gratängen fått fin färg, ca 25 - 30 minuter.
Servera med sallad av något slag.

Smaklig spis! Buon appetito! Apoláfste to gévma sas! (Jag hoppas innerligt jag kan lita på Google translate så jag inte har skrivit något obskyrt!!! Jag frånsäger mig härmed allt ansvar!!)















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar