lördag 13 februari 2016

Glutenfritt fröknäcke med pistaschnötter och sesamfrön - hur gott som helst



Jamen, hur gott var inte det här brödet!! Jag gillar fröknäcke, jag gillar pistaschnötter, jag gillar bovete och jag gillar sesamfrön. Alltså bestämde jag mig för att förena dem alla i ett och samma bakverk. Sagt och gjort. Resultatet blev supergott, så jag tycker absolut ni ska pröva! Till två ugnsplåtar behöver du:

2 dl ljust bovetemjöl - ca 115 g
1 dl bovetegryn/flingor - ca 47 g
1 dl pistaschnötter - ca 50 g
1 dl oskalade sesamfrön - ca 50 g
1 dl skalade sesamfrön - ca 50 g
1 dl pumpafrön - ca 50 g
2 msk linfrökross - ca 16 g
3 dl kokande vatten
½ dl mandelolja eller rapsolja

flingsalt och någon örtkrydda, eller färdigt ramslökssalt vilket jag använde

Hacka pistaschnötterna fint och blanda alla torra ingredienser i en rymlig skål.
Slå på kokande vatten och olja och blanda om väl till en klibbig deg.
Täck över och låt stå i rumstemperatur och svälla en timme.
Dela degen i två delar och platta/kavla ut den på två bakpappersklädda ugnsplåtar.
Jag plattade först ut med händerna, sedan fördelade jag lite mandelolja på degen och kavlade ut till knappa plåtens storlek. Du kan också lägga på ett till bakplåtspapper ovanpå degen och kavla på det.
Låt torka till en stund i rumstemperatur - kanske en halvtimme eller lite mer - skåra i önskad storlek, och grädda sedan knäcket.
Jag gräddade båda plåtarna samtidigt i varmluft 125 grader och med ugnsluckan lite på glänt i 1½ timme. Jag bytte plats på plåtarna i halvtid och vände då också uppochned på brödet så att det skulle bli jämnt gräddat på båda sidor. Har du ingen varmluftsugn tar du lite högre värme.
När knäcket är färdiggräddat för du över bakpappret på galler och låter brödet svalna helt.
Hur mumsigt som helst med lite smör och en god skiva ost på!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar