fredag 12 december 2014

Mina absolut bästa gluten- och laktosfria pepparkakor



De här pepparkakorna skulle jag vilja ta patent på! Kan inte nån instifta ett pepparkakepris? Jaja, jag kanske låter stöddig, men här finns ingen plats för Jante. Jag tror faktiskt jag skulle ha goda chanser att vinna! Åtminstone ett tröstpris! De här glutenfria pepparkakorna slår i alla fall glutenfria köpepepparkakor med hästlängder!

Jag har gjort pepparkakor förr, och jag har exprimenterat med lite olika ingredienser, mjölsorter och kryddor. Inget fel på mina andra recept (här och här), men det här är faktiskt snäppet bättre. I stället för husk, som jag tidigare haft i mina pepparkaksrecept använde jag xantangummi som bindemedel Om du inte har det hemma skulle jag tro att det går bra med husk, kan inte tänka mig annat. Pepparkakorna är lättkavlade och går att göra tunna och fina. De blir spröda och jättegoda. Jag har bakat dem både med kokossocker och rårismjöl, och med rårörssocker/muscovadosocker och ljust teffmjöl. Det går bra vilket som, men jag föredrar nästan den senare varianten både smakmässigt och konsistensmässigt. Pepparkakorna överst är gjorda på teffmjöl, de nedersta är gjorda på rårismjöl.
Jag säger bara en sak. Gör dem! Pronto! Jag hann ju inte ge er receptet varken till första advent eller pepparkakans dag, men till jul hinner ni absolut baka.

100 g laktosfritt smör
100 g smetana - en halv burk
2 dl kokosblomssocker - (eller 1 dl rårörssocker + 1 dl mörkt muscovadosocker)
3/4 dl dadelsirap eller mörk flytande honung
1 msk malen kanel
2 tsk malen ingefära
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk mald pomerans
1 tsk mald kardemumma - gärna alldeles nystött/mald

1 stort ekologiskt ägg
5 dl ljust teffmjöl eller rårismjöl + lite till utbakning
2 tsk xantangummi
½ tsk bikarbonat

Blanda smör, smetana, socker, sirap och kryddor i en tjockbottnad kastrull och koka upp under omrörning. Låt koka kraftigt någon minut under ständig omrörning så att sockret smälter. Det blir en tjock kolaliknande smet.
Ställ åt sidan och låt svalna till rumstemperatur. Rör/vispa emellanåt i smeten.
Vispa ned ägget och rör om ordentligt.
Blanda 5 dl mjöl med bikarbonat och xantangummi och arbeta in i smeten lite i taget till en blank och jämn deg, som lätt lossnar från kastrullens sidor. Det tar en stund att få in allt mjöl, och det kan verka för mycket, men det är det inte. Ta gärna händerna till hjälp.
Täck över med plast eller folie och ställ in i kylen till nästa dag. Ta ut en halvtimme innan det är dags att börja baka, för degen blir hård i kylen. Vill du inte baka upp all deg på en gång så står den sig bra i kylen minst en vecka. Skulle tro att den går att frysa också, men det har jag inte prövat.
Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda igenom den. Kavla ut tunt, tunt, gärna direkt på bakplåtspapper, och tryck ut valfria figurer.
Grädda i lite knappt 175 grader ca 5 - 7 minuter, beroende på hur stora och tjocka figurer du gjort.

Garnera eventuellt pepparkakorna med kristyr när de svalnat helt.

De här morotskolasnitten med smak av ingefära är supergoda, liksom de här skurna ingefärskakorna med syltad ingefära.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar