onsdag 10 december 2014

Glutenfria snacksrullar - naggande goda till glögg eller en drink



Tjaha, då var det Nobelfest igen. Även i år har Nobelkommittén gjort det fatala misstaget att inte bjuda mig. Jaja, det kanske är lika bra. Jag äger en enda långklänning, och den var det sisådär 20 kg sedan jag lyckades åla mig in i. Förresten skulle nog Magdalena Ribbing ha en och annan synpunkt på mitt bordsskick. Förmodligen skulle jag prata när jag skulle vara tyst och tvärtom, skåla på fel ställe, förväxla besticken, välta glaset, sätta i halsen och det ena med det andra. Det är dessutom risk för att jag skulle behöva gå och kissa precis när någon av Nobelpristagarna skulle hålla tal. Det är en av de där frågorna som alltid infinner sig när man sitter och tittar på all festivitas. Hur gör de?? Även kungligheter och Nobelpristagare måste väl gå på toaletten emellanåt? I synnerhet efter en många timmars lång middag med en massa mat och dryck. Magdalena Ribbing vet säkert svaret! Jag håller mig i alla fall för säkerhets skull hemma, skålar med maken och tittar på TV. Det är helt okej det också.

I kväll ska jag i alla fall servera de här små salta och smakrika godingarna innan Nobelmiddagen. Jag gjorde ett gäng rullar med vanligt vetemjöl till dotter Erikas 30-årsmingel häromsistens, men de här är garanterat glutenfria och även laktosfria. De går säkert även att göra helt mjölkfria för den som behöver det - med mjölkfritt margarin, crème fraiche av någon alternativ sort samt s k veganost - men det har jag personligen inte testat. Till kaffet kanske det blir en Bountyboll, och däremellan någon god fiskrätt. Vi får se. Jag ska klura på det.

Till snacksrullarna använde jag den här gången en tapenade från ICA med zucchini, paprika och aubergine, men jag har också gjort dem med pesto på soltorkad tomatcrème och med grön olivcrème. Jag föreställer mig att det också skulle vara gott med någon ansjoviscrème eller böcklingpasta. Du kan i stort sett använda vilken sorts tapenade, röra eller pesto du vill. Kom bara ihåg att låta den rinna av så det inte blir för rinnigt.

Ha nu en riktigt härlig Nobeldag, antingen du festar på plats eller hemma i TV-soffan!

3 dl rårismjöl eller vanligt rismjöl - ca 190 g
1 tsk xantangummi - kan bytas mot husk
2 krm bakpulver
1 krm salt
120 g smör
½ dl turkisk eller grekisk yoghurt - ca 60 g

1 burk tapenade, 130 g
ca 40 g färskriven parmesan
1 - 2 tsk torkad smulad oregano eller timjan

Blanda mjöl, xantangummi, bakpulver och salt och lägg i matberedaren.
Lägg i kallt smör skuret i kuber och kör hastigt några varv.
Lägg i yoghurten och kör tills det blir en degboll. Skulle det inte vilja gå ihop så tillsätt någon matsked yoghurt till. Låt degen vila 10 minuter.
Ta upp och kavla ut till en fyrkantig tunn platta direkt på ett bakplåtspapper. Jag smorde kaveln med lite olivolja så gick det lätt utan att kaveln fastnade.
Låt tapenaden rinna av väl i en sil och bred ut den på degplattan. Strö över ost och krydda.
Rulla med hjälp av papperet ihop degen, ungefär som när man gör rulltårta. Se till att skarven blir tät. Jag tog en aning vatten på fingret och fäste ihop.
Lägg in degrullen - i sitt papper och i en plastpåse - i frysen att vila till dagen därpå. Ta ut rullen en kvart innan, och skär tunna skivor, ungefär en halv centimeter tjocka.
Lägg på bakpapprad plåt och jämna till dem så att de får rund form (kan bli lite tillplattade under frysförvaringen). Grädda snacksrullarna i ungefär 210 graders ugnsvärme tills de är gyllenbruna. Tog knappt 9 minuter. Förvara lufttätt.
Rullarna kan även frysas i färdigt skick, men fräscha då gärna upp dem några minuter i ugnen strax innan de ska serveras.

PS Kära söta! Tryckfelsnisse hade smugit sig in och spelat mig ett spratt - något som upptäcktes när min dotter skulle grädda rullarna idag på nyårsafton och de aldrig blev gräddade. Värmen ska vara 210 och inget annat! Något som nu är ändrat. DS











4 kommentarer:

  1. Vilka fina små rullar! Perfekta till alla mingel som är nu i december. På nyår kanske :)

    SvaraRadera
  2. Absolut Sara! Perfekta till nyårsbubblet! De är verkligen jättegoda, så pröva gärna. Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Slang längs benet och påse vid vaden? Kan det vara så dom gör? Vi har faktiskt haft samma funderingar, och några andra undringar:)
    Tror nog att vi har det bättre vid matbordet här hemma, eller vid ditt matbord, än vad man har det på Nobelmiddagen, det verkar så stelt:) Men maten, den hade ju varit så roligt att få testa någon gång!

    Rullar som dessa är ju så bra att ha när det är småplock på g, smakerna kan ju ändras på så många sätt. Vi gör gärna med just ansjovis och hackade ägg, men tapenade är ju så gott att ha när det ska bubblas!

    Ha en jättefin helg,
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, det är kanske så det går till! :) Ni bara måste pröva de här snacksen, de är sååå goda. Går förstås att göra på vanligt mjöl också om man önskar det. Ha en finfin helg ni också! Hoppas ovädret inte blir alltför elakt mot er. Kram!

      Radera