onsdag 26 september 2012

Lyxig plommonkräm med vanilj, kanel och madeira



Har du tillgång till plommon, så säger jag bara. Gör den här krämen! Den var faktiskt värd mecket och klafset med att flå och kärna ur plommonen - som klamrade sig fast vid kärnan som om det gällde livet!
Jag fattar inte vad som tog åt dem! Det brukar gå så lätt att göra det annars, men plommonen i år kör sitt eget race. Dels är de inte lika överdådiga som de brukar vara, skörden är säkert mindre än hälften mot förra året, dels vill de skrumpna ihop redan innan de hunnit bli riktigt mogna. Jaja, ett par plommonkakor, en sats marmelad och en sats plommonkräm har jag i alla fall fått ihop.

Så här gör du krämen, och har du en skvätt madeira hemma så häll gärna i några matskedar. Om inte så struntar du i det, krämen blir jättegod även utan.

600 g urkärnade och flådda plommon - vägde dem färdigfixade
5 dl vatten
½ - 1 dl ljust rårörssocker - jag tog den mindre mängden, så maken sockrade på lite extra den rackarn!!
2 kanelstänger
1 vaniljstång
3 msk potatismjöl + 1 dl vatten ytterligare
(2 msk madeira)

Lägg plommon, vatten, socker, kanelstänger och en snittad och urskrapad vaniljstång i en kastrull.
Koka upp och låt småsjuda ca 5 minuter. Ta kastrullen från plattan.
Vispa ut potatismjölet i vattnet, och häll ned i krämen i en fin stråle.
Ställ tillbaka på plattan och låt krämen få ett hastigt uppkok. Ta från plattan genast när det börjar bubbla.
Rör ev ned madeiran och låt krämen svalna.
Servera som efterrätt med lite grädde eller gräddmjölk, eller kanske rentav en klick lösvispad grädde om du är på det humöret.

4 kommentarer:

  1. Lägg plommonen i vatten till dagen efter, så blir de både lättare att skala och kärna ur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, Mia! Det ska jag lägga på minnet. Det har gått bra ändå tidigare, så det har jag aldrig prövat.

      Radera
  2. otroligt bra recept så enkelt..och vad gott det blev....fast jag skippade madeiran gick bra utan...och jag sockrade lite extra som krydda på krämen..tack för receptet...kjerti

    mvh Plommonkokaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för kommentaren! Vad roligt att du gillade krämen! Hoppas du även kikar in på dagens recept, där jag också bjuder på en god kräm med plommon. Må så gott och varmt välkommen tillbaka på bloggen!

      Radera