torsdag 10 maj 2012

Asiatiskt kryddad lax med solrospanering





Jag älskar fisk i alla former, det har ni antagligen redan upptäckt! Förmodligen har jag ett alldeles omättligt behov av Omega 3, för jag verkar aldrig få nog, jag skulle kunna äta fisk dagligen. Nu hejdar jag mig i alla fall ibland, men nog blir det fisk minst två, ofta tre dagar i veckan. Ibland ännu oftare.

Den här laxen fick jag för mig att panera i solrosfrömjöl med tillsats av Renée Voltaires nya lantbuljongpulver med smak av chili och citrongräs. Jättegott blev det! Vad du äter till är en smaksak. Vi åt pressad potatis, sallad och en sås blandad av Turkisk yoghurt, pressad vitlök, limesaft, malt citrongräs, lite salt och peppar. Om du har anslutit dig till LCHF-dieten slopar du förstås potatisen och väljer bara sallad och kokta grönsaker till - förslagsvis broccoli och blomkål , eller kanske harricot verts. Buljongpulvret innehåller visserligen lite kolhydrater, men mängden blir försvinnande liten med tanke på att man tar så lite. Är du superstrikt så byter du till någon annan kryddblandning/buljongpulver.

4 portionsbitar skinn- och benfri laxfilé à 150 - 175 g
1½ dl solrosfrön
1½ msk buljongpulver med chili och citrongräs (Renée Voltaire)
1 uppvispat ägg
olja/smör eller ghi till stekning

Mixa solrosfröna till fint mjöl. Tillsätt buljongpulvret, och mixa ytterligare så allt blir blandat till ett fint mjöl.
Vänd laxbitarna i uppvispat ägg, och därefter i mjölet. Se till att det blir mjöl runtom.
Låt torka till en liten stund.
Hetta upp matfett i en stekpanna, och bryn laxbitarna gyllene och frasiga runtom.
Lägg över i en ugnsform, och fortsätt grädda i ugnen på låg värme, 125 grader , tills innertemperaturen visar ca 55 - 57 grader.
Servera med valfria tillbehör.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar