torsdag 23 juni 2016

Glutenfri lax- och räktårta med parmesan och mozarella - perfekt på midsommarbuffén eller andra sommarkalas



Silltårtor eller laxtårtor hör midsommar till och finns i ett oändligt antal variationer. Det här är min variant. Jag skulle förstås ha lagt upp receptet tidigare, men jag har inte riktigt hunnit med. Om du gör den ikväll hinner den i alla fall bli klar till midsommarafton i morgon.

Förutom lax och räkor ger både mozarella och färskriven parmesan extra smak till tårtan, som sedan kan garneras efter tycke och smak med räkor, laxrosor, rom, dillvippor, lime, citron eller vad du nu föredrar.

Brödet jag använde till botten är ett glutenfritt lite grövre finskt surdegsbröd som jag fick  när vi var på Finlandsbesök lite tidigare i våras. Du kan använda vilket bröd du vill, men ta gärna ett lite grövre.

200 - 210 g kantskuret glutenfritt bröd av lite grövre sort
70 g smält, gärna lite lättbrynt smör

150 + 150 g smetana, crème fraiche eller yoghurt av kokbar sort
30 g färskriven parmesan - eller annan smakrik ost som Prästost, Västerbotten eller liknande
3 gelatinblad
1 boll mozarella - avrunnen vikt 125 g
1 tsk sötstark senap
1 msk lime- eller citronsaft
200 g ugnsbakad lax + någon god fiskkrydda
70 - 75 g skalade räkor
vitpeppar från kvarn
eventuellt någon kryddblandning

Börja med att ugnsbaka laxen på 100 grader till en innertemperatur av ca 51 - 52 grader. Jag hade på en fiskkrydda med lite olika örter + lite flingsalt. Låt laxen svalna.

Tina räkorna om du använder frysta. Skala och grovhacka dem.

Mixa brödet i matberedare och häll i det brynta smöret lite i taget. Tryck ut smulet i en smord rund form med löstagbar botten. Ställ in i kylen minst en timme.

Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten 10 minuter.
Koka upp 150 g av smetanan/crème fraichen och rör genast ned osten. Rör så den får smälta.
Hetta hastigt upp på nytt och lägg i de urkramade gelatinbladen, som också får smälta i oströran under flitig vispning. Låt svalna.

Mixa ihop mozarella, resten av smetanan/crème fraichen och senap.
Blanda ihop med oströran och rör därefter ned räkorna och laxen som delats i mindre bitar.
Smaka av med limesaft, vitpeppar och kanske mer salt eller någon god kryddblandning, beroende på hur du smaksatt din lax.

Häll smeten i formen över brödbotten, och låt stelna i kylen över natt.
Garnera som du vill. Ha nu en riktigt mysig och trevlig Midsommarhelg alla bloggvänner! Hoppas solen ska skina på er och att ni ska få njuta av en massa god mat och trevligt sällskap.

Och ni vet väl att ni hittar mig på Instagram - även om det blivit något fel så att det på bloggen ser ut som om jag inte finns. Men det gör jag! Haka gärna på där, så får ni några fler glimtar från mig i Midsommar.












1 kommentar: