onsdag 24 juni 2015

Ugnsbakade nektariner med fetaost, honung och pistaschnötter



Den här lilla "småttochgotträtten" tycker jag ni ska unna er när det går att få tag på fina nektariner. Man kan äta den som kombinerad efterrätt och ostbricka med några kex till, eller göra som vi gjorde, äta den till prosciutto och rostat surdegsbröd som en liten kvällsrätt. Beroende på tillbehör räcker det här till 4 - 6 personer.

Den ljuvliga, italienska, vita cremebalsamicon köpte jag på Martina här i Uppsala (min hovleverantör när det gäller italienska delikatesser), men liknande finns att hitta i saluhallar och andra välsorterade butiker. Förutom i den här rätten använder jag den till dressing tillsammans med olivolja, honung och italiensk salladskrydda, och den dressingen använder jag till ALLT!

6 nektariner - inte alltför mogna
150 g fetaost av får- och getmjölk
1½ msk vit crèmebalsamico
3 msk flytande honung
50 g naturella pistaschnötter

Kärna ur och dela nektarinerna i mindre bitar. Lägg i en smord ugnsfast form.
Smula över fetaosten och ringla över balsamico och honung.
Grovhacka pistaschnötterna och strössla över.
Gratinera i hög värme, 240 - 250 grader. Jag tog ut mina efter 8 minuter ungefär.

Himmelskt gott, jag lovar!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar