tisdag 30 juni 2015

Glutenfri kolasmakande banankaka med Karamelliserad mjölk



Orkar ni med ÄNNU ett banankakerecept? Haha, den där banankakebloggen som jag hotat med vid några tillfällen blir nog snart verklighet är jag rädd! Men det här go´vänner är en banankaka av det smarrigare slaget. Absolut inget för laktoskänsliga magar dessvärre, eftersom den innehåller karamelliserad mjölk. Min förra banankaka var ganska stadig och "rejäl" i stuket medan den här är mer "mufsig" som min svägerska brukar säga. Vill du ta ut svängarna kan du servera en klick vispad grädde - eller kokosgrädde - och lite färska bär till. Kanske bananskivor rentutav. Efter en sån fika orkar man nog en extra tur i löparspåret. Eller kanske inte förresten! Det kanske blir soffläge och banankakekoma i stället.

Jag är smått bedrövad över att Urtekram har tagit bort sin ekologiska Dolce Latte som var sötad med honung och råsocker, den var jättegod och kändes i alla fall lite nyttigare än den vanliga karamelliserade mjölken. Men, men, banankaka äter man kanske inte främst för att vara nyttig, så i det här receptet nöjde jag mig med den vanliga karamelliserade mjölken som är sötad med vanligt socker. Kakan blir hursomhelst saftig och god med en läcker kolasmak.

Söta Sakers utmaning för juni är Bakminnen, så här kommer - i den allra sista skälvande minuten av månaden - mitt bidrag. Eftersom jag växte upp i Kongo handlar de flesta av mina bakminnen om de söta och aromatiska dofterna från exotiska frukter. Mango, bananer, citrusfrukter av alla de slag, guava, papaya, ananas. Allting växte precis runt knuten och som barn hade jag egna bananplantor i en liten inhägnad utanför vårt hus. Kondenserad och karamelliserad mjölk hör också till barndomsminnena, det fanns faktiskt att köpa i den lilla byaffären. Vad kan då passa bättre som månadsutmaningsbidrag än den här banankakan med karamelliserad mjölk. Så här gör du den:

3 - 4 bananer, gärna av det smått bedagade slaget - skalad vikt ca 280 - 300 g
2 msk pressad citronsaft

3 stora ekologiska ägg
½ dl ljust rårörssocker
1 dl Karamelliserad mjölk - ca 120 g
2 dl mandelmjöl - ca 80 g
1 dl kokosnötsmjöl - ca 50 g
1 msk husk
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver

Mosa bananerna tillsammans med citronsaft.
Vispa ägg, socker och karamelliserad mjök till en fluffig och pösig, ljust kolafärgad smet.
Rör ned bananmoset.
Blanda mandelmjöl, kokosnötsmjöl, husk, bikarbonat och bakpulver och rör ned. Blanda om väl och låt stå och svälla en stund medan du smörjer en kakform på ca 1,5 - 1,8 liter riktigt väl.
Rör om ordentligt i smeten igen och klicka ned den i formen. Smeten blir ganska lös. Jämna till ytan och grädda i 175 grader, längst ned i ugnen, 55 - 60 minuter. Känn med provsticka för säkerhets skull. Låt kakan stadga sig några minuter innan du stjälper upp den. Låt svalna under en ren bakhandduk.

Några andra kakor som också väcker ljuva bakminnen med djungelanknytning och som absolut är värda att repriseras är saftig ananaskaka med kokosglasyr och mangoäppelkaka.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar