torsdag 4 juni 2015

Glutenfri rabarberkaka med kokos, mandel och vit choklad - mjölkfri vid behov



Nu har jag åstadkommit årets första rabarberkaka, och det gjorde jag i förrgår, en mulen dag när jag helst höll mig inne och stökade. Nåja, när jag smakade på kakan bröt solen nästan fram trots allt, åtminstone i mitt sinne. Sååå god! Jag föreslår att ni prövar.

Jag gjorde min kaka ganska tunn i en något mindre långpanna än min vanliga, men du kan göra den i lite mindre format också. Då föreslår jag att du gräddar den lite längre i något lägre ugnstemperatur.

Den vita chokladen som jag använde är helt mjölkfri, så kallad veganchoklad, och av ett i alla fall för mig ganska nytt märke, iChoc. Läs mer här. Chokladen innehåller jordmandel, vilket inte ska förväxlas varken med vanlig mandel, jordnöt eller andra nötter. Om du är intresserad kan du läsa lite mer här. Jag köpte min choklad hos Tant Grön, men den kan alltså även beställas på nätet. Även Bonvita har en mjölkfri vit choklad som är riktigt bra. Båda är baserade på ris. Du som inte har bekymmer med att tolerera mjölk kan naturligtvis använda vanlig vit choklad.

4 stora ägg
1½ dl ljust rårörssocker
1 dl mandelmjöl - ca 50 g
3/4 dl kokosnötsmjöl - ca 45 g
1½ tsk bakpulver

375 - 400 g ansad rabarber
1 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker

25 g kokoschips
25 g mandelspån
80 - 100 g vit choklad - "vanlig" eller mjölkfri
60 g kylskåpskallt smör - vanligt, LF eller vid behov mjölkfritt margarin

Putsa rabarbern. Skala den eventuellt, men det brukar knappast behövas när den är riktigt späd och färsk. Skär i mindre bitar. Blanda potatismjöl och vaniljsocker och lägg i en plastpåse tillsammans med den skurna rabarbern. Skaka runt så det blandas. Ställ åt sidan.

Vispa ägg och socker riktigt pösigt och fluffigt.
Blanda mandelmjöl, kokosnötsmjöl och bakpulver och vänd försiktigt ned i äggpöset.
Bred ut i en smord form eller långpanna och strö rabarbern tätt, tätt över.
Hacka chokladen och blanda med lätt smulade kokoschips och mandelspån. Strö över.
Hyvla smöret/margarinet tunt och fördela jämnt över.
Grädda i knappt 200 graders ugnsvärme 20 - 25 minuter. Känn med provsticka.
Servera kakan med lättvispad grädde, mjukrörd vaniljglass eller en god vaniljsås.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar