tisdag 17 juni 2014

Snart midsommar kära ni - jag bjuder på mina bästa glutenfria tårtor




Kan ni fatta att det är midsommar om några dagar? Jag kan det inte! I vintras tyckte jag - när det var som mest mörkt, kallt och dystert - att tiden nästan stod stilla, men sen i slutet på mars har det gått i rasande fart. Just nu vill jag mest trycka på pausknappen, för vackrare än så här blir det nog knappast. Och jag vill helst inte tänka på att det snart vänder igen och att det obönhörligen kommer att bli mörkare och mörkare på kvällarna.

Nej, bort med dystertankar! Än är det sommar! Än är det kliande myggbett och chans till bränna på nästippen! Än är det huttrande dopp i iskalla sommarsjöar - och förhoppningsvis även några lite mer ljumma och uthärdliga! Än är det cykelturer och skrubbsår på knäna efter vilda sommarlekar! Än är det utflykter med picknic och glass som smälter alldeles för fort! Än är det frukostfika i trädgården med tårna doppade i daggvått gräs! Än är det fest med nykokt saft och ljummen sockerkaka i bersån! Än är det tid för tårtkalas med ett överdåd av sommarens alla bär!

Här får du tips på några tårtor som passar till midsommar. Alla är förstås glutenfria och alla är riktigt, riktigt goda! Alla kan dessutom lätt göras laktosfria eller t o m helt mjölkfria.

Ha nu en riktigt härlig midsommarvecka allihop!

Glutenfri festtårta med mandelbotten, sjuden äggkräm med vit choklad samt färska sommarbär.

Mandel- och pistaschtårta med fruktig fyllning.

Blåbärsmoussetårta à la Josefin.

Mandeltårta med hallonmousse, mascarpone och färska hallon.

Chokladpavlova med jordgubbar, smetanagrädde och ananascurd.

Fryst chokladmarängtårta med vit chokladkräm och citroncurd.

Saftig mandelkaka med potatis, kikärtor och hallonglasyr.

Pepparkakspavlova med äggkräm och sommarbär - en riktig Året runt-tårta.

Festtårta med knaprig mandelbotten, chokladsmörkräm, citroncurdsgrädde och hallon.










4 kommentarer:

  1. Hej Kjersti! Jag har en fråga som jag vill ha din åsikt på. Du använder inte xantangummi när du bakar. Varför? Jag undrar eftersom jag tror att jag reagerar allergiskt på xantangummi. Det sticks och bränns i munnen. Jag får samma reaktion av tex mandel. Jag får svaret att xantangummi inte är allergent om man inte är allergisk mot tillväxtmediumet. I detta fall majs, men jag kan äta majs utan att få en reaktion. Frustrerande att reagera på något som inte anses vara allergent! För övrigt har jag en bank av dina recept som jag gör om och om igen. I morse gjorde jag potatistortilla till frukost! Gott bröd.
    Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra av dig igen Jennie! Och vad glad jag blir över att du har glädje och användning av mina recept! Jätteroligt!
      Vad gäller xantangummi så har jag ganska nyligen upptäckt det (för ett par månader sedan) och vill testa det lite mer innan jag lägger ut recept på bloggen. Däremot såg jag i Celiakiförbundets tidning Bulletinen, det senaste numret, att det fanns recept med just xantangummi. Jag har också förstått att det ska vara "lugnt" att använda om det är annat än vete som använts vid tillverkningen. Men, men, jag tycker inte du ska använda det om du reagerar allergiskt - oavsett om du "borde" göra det eller inte. Det kanske är som med min rotfyllda tand som jag klagade över hos tandläkaren. "Jamen, det SKA inte kunna göra ont eftersom den är rotfylld" "Nähä, men nu GÖR det det i alla fall". Det visade sig att det fanns en extra, oupptäckt och icke rotfylld kanal. Du kanske reagerar på något i tillverkningen av xantangummi trots allt, och då tycker jag det är bäst att du lyssnar på kroppen och inte utsätter den för någon risk. Må så gott och ta hand om dig!

      Radera
  2. Tack för att du tog dig tid att svara! Man måste ju lyssna på kroppen, inte mycket att göra åt om man är allergisk. Jag har så många bra recept utan xantangummi så jag behöver inte deppa! Förra helgen gjorde jag chockladsnitt, det var oxå recept från dig fast jag tog inget rödbetspulver. Dom är poppulära! Mitt bästa pajskal är oxå från dig, det enda jag gör faktiskt, med durramjöl, turkisk yoghurt m.m. När jag hittat mina favoriter håller jag mig till det men jag har dock dina havremjölstekakor på väntlista! Jag har sagt det förr, du borde samla dina favoriter i en bakbok! Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för pepp, Jennie! Vi får se, men just nu ser det inte ut som om den drömmen ska gå i uppfyllelse. Ha en härlig Midsommarhelg!

      Radera