söndag 1 juni 2014

Ångkokt torskrygg på bädd av ugnsrostade grönsaker och med ljummen skummig pepparrotssås




Sent i natt kom jag hem från en helt fantstisk semestervecka på Sardinien. Så om ni undrar varför jag inte svarat på mail eller kommentarer beror det på att jag tagit en rejäl blogg- dator och instagrampaus, förutom att jag haft några förberedda och tidsinställda inlägg. Ni får ju inte helt glömma bort mig! Naturligtvis kommer det utförlig Sardinienrapport så småningom när jag hunnit samla ihop mig, men det dröjer nog någon vecka. Dessförinnan får det bli några förberedda inlägg som bara behöver finputsas lite innan de skickas iväg, för den här veckan blir det högtryck i köket för att förbereda dotter Erikas tandläkarexamensfest om några dagar.

Den första juni, hörrni! Det är inte klokt vad fort tiden har gått. Ni kommer väl ihåg Alf Henrikssons fina lilla dikt om den första sommardagen? Just nu känna sommaren löftesrikt oändlig, men jag vet hur fort den försvinner, så det gäller att ta vara på dagarna.

Idag firar jag sommaren med en riktigt härlig fisk- och grönsaksrätt. Det är både hälsosamt och klimatsmart att dra ned på kött- och fiskkonsumtionen och i stället satsa på mer grönsaker. I den här jättegoda rätten har jag fokuserat på grönsakerna och fisken har fått bli mer av ett tillbehör. Med en skummig pepparrotssmakande äggsås till blir det en rätt som platsar till helg.

Jag önskar dig en fin söndag och en alldeles underbar sommar!

300 g små potatisar, helst färskpotatis
1 knippe färsk grön sparris, 250 g
175 g rädisor
130 - 150 g små broccolibuketter
4 - 6 vitlöksklyftor
rapsolja eller fin jungfruolivolja
flingsalt

2 bitar torskrygg eller lubbfilé à 100 g
lite vitlökssalt
lite vitpeppar från kvarn

2 äggulor
1 msk pressad färsk citronsaft
½ tsk senap
1 dl grädde
färsk riven pepparrot efter smak
lite vitlökssalt

dillvippor

Skrubba potatisen och koka den halvfärdig i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av. Om potatisen är riktigt liten kan den vara hel, dela den annars.
Bryt av den nedersta hårda delen på sparrisen och skär i bitar.
Ansa och dela rädisorna och skala vitlöken.
Bred ut grönsakerna på en oljad plåt, ringla olja över och smula över flingsalt.
Baka i ugnen ca 12 - 15 minuter på 225 graders ugnsvärme.

Koka upp en kastrull med vatten.
Vispa ihop äggulor, citronsaft och senap i en rostfri mindre bunke och ställ över det kokande vattnet. Vispa kraftigt - gärna med ballongvisp - tills det tjocknar. Ta bort från värmen och vispa krämen kall.

Sätt nu en ånginsats över kastrullen med det kokande vattnet som du använde till äggkrämen, och lägg i fisken. Salta försiktigt och kvarna över lite vitpeppar. Ångkoka till en innertemperatur av knappt 52 grader.

Häll nu ned grädde och riven pepparrot i äggkrämen och vispa till en fluffig sås. Smaksätt med en aning salt.

Lägg upp grönsakerna i djupa tallrikar, lägg på fisken och slå över pepparrotssåsen. Garnera med dillvippor.

Och kan ni tänka er! Just den här rätten vann jag andra pris med i Svenska Kyrkans recepttävling om klimatsmart mat. Kul! Green Kitchen Stories har jag länge gått och tittat snett på, så priset var verkligen uppskattat. Mer om tävlingen kan du läsa här, och även ladda ner vinnarrecepten och även några andra deltagares recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar