fredag 13 juni 2014

Ört- och vitlöksmarinerade oliver och scamorza - härligt tillbehör till sommarens grillaftnar



Så enkelt och ändå så otroligt gott! Det här tillbehöret snoddes första gången ihop i all hast när vi hade kånkat ut trädgårdsmöblerna och hade uteätarpremiär för sommaren. Hastigt och lustigt blev vi väldigt många runt matbordet och det gällde att snabbt fixa ihop något. I såna lägen är det en välsignelse att ha lite burkar i gömmorna och några paket köttfärs i frysen. Köttfärsen - som jag fryser in i platta paket - tinade snabbt i lite ljummet vatten, och förvandlades sedan raskt till en mustig köttfärssås medan pastan kokade, och eftersom jag hade ett paket oöppnad scamorza i kylen (som jag egentligen hade tänkt använda till annat) gjorde jag det här tillbehöret som passade perfekt till. Till dotter Erikas examensfest nyligen repriserade jag det hela, men då med gröna oliver och getost från Sardiniensemestern. Blandningen är också supergod till allt det grillade nu i sommar

Till efterrätt körde jag repris på min goda björnbärssmulpaj. Den gick också väldigt snabbt att laga med bär direkt från frysen.

Om du inte har scamorza kan den ersättas med lite fastare mozarella. Om du har gott om tid kan osten och oliverna gärna få marinera några timmar eller över natt. De håller sig utan problem några dagar i kylen om inte allt går åt.

250 g scamorza eller mozarella
1 burk svarta eller gröna oliver
1½ dl fin jungfruolivolja
2 vitlöksklyftor
2 tsk pestokrydda med ramslök (bild här) - eller andra valfria örtkryddor
lite flingsalt

Tärna scamorzan/mozarellan, kärna ur oliverna och skala och flisa vitlöken.
Blanda i en skål.
Vispa ihop olja med örtkrydda och lite flingsalt och häll över. Blanda runt ordentligt. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar