lördag 2 mars 2013

Smakrika köttfärsbiffar med parmesansmakande blomkåls- och potatismos





Köttfärsbiffar har jag bjudit på förr här på bloggen, så det är ingen nyhet. Men eftersom jag gjorde lite annorlunda den här gången så får du stå ut med ännu ett recept. Välj fin svensk nötfärs, och gärna kravmärkt om du har möjlighet. Det är föralldel inget större fel på hästkött heller (apropå den senaste tidens fuskdebatt), vad är det egentligen för skillnad på häst och ko ur köttsynpunkt? Hamburgerkött t ex är jättegott, men man ska ju få chansen att välja och veta vad man får på sin tallrik. Ruffel och båg är alltid en styggelse, antingen det handlar om felaktig varumärkning beträffande innehåll och datummärkning på livsmedel, mutskandaler, försäkringsbedrägerier (som vi också läst om på senaste tiden), eller smygbonusar till självgoda och pösmunkiga direktörer!

Men, men ärlighet varar längst, det får vi ju också ständigt bevis för! Förr eller senare upptäcks ju fuskandet. Det mesta i alla fall. Det vill jag i alla fall tro! Hursomhelst, jag satsar på svenska kossor!

600 g nötfärs, gärna lite mer grovmalen
3/4 dl boveteflingor
1 dl vatten
2 pressade vitlöksklyftor
1 stort ägg
1 tsk salt
1 tsk ljust senapspulver - mitt kom från Crearome (webbutik här)
1 dl pindjur eller ajvar relish - läs mer här
olivolja/smör till stekning

1½ dl grädde
1½ dl gammaldags mjölk
1 msk kalvfond
svartpeppar och ev mer salt
ev redning

500 g blomkålsbuketter
400 g tärnad potatis
1 vitlöksklyfta
vatten + 1 msk lantbuljongpulver
40 g färskriven parmesan
1 dl smetana
salt och vitpeppar från kvarn

Lägg boveteflingorna i blöt i vatten 10 minuter. Blanda ned alla övriga ingredienser och rör färsen smidig.
Hetta upp olja/smör och bryn biffarna fint på båda sidor.
Tillsätt grädde, mjölk och fond och låt biffarna puttra klara under lock. Tog ca 6 - 7 minuter.
Smaka av med salt och peppar, och red ev såsen om du vill det.

Koka blomkål,  potatis och vitlök mjuka i vatten med buljongtärning. Häll av buljongvattnet (spara till soppa) och tillsätt smetana och parmesan. Mosa/stöt till ett grovt mos. Smaka av med ev mer salt och nymalen vitpeppar.

Servera biffarna med moset och gärna någon chutney eller med lite extra relish.
 

4 kommentarer:

  1. Ja...att det kan vara så svårt att sälja rena produkter...alltid ska det vara fiffel och fusk! :(
    Biffarna låter smarriga! Mums!
    Ha en toppen lördag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Köttfärsbiffar är en favorit här hos oss.

    Beträffande hästkött så är det däremot INTE någon favorit. Vi köpte hästfile' förra året när vi ville testa något nytt och det smakade lever. Huh! Jag är nyfiken och testar gärna nytt men inälvsmat, där går gränsen för mig. Rökt renhjärta måste jag, motvilligt, erkänna är riktigt gott men nej, jag avstår helst inälvsmat.

    Jag tycker det är bra att det blivit debatt om innehållet i halv/helfabrikat. Förhoppningsvis leder det till att fler lagar mat från grunden. Hälsosamt både för mage och plånbok ;)

    Fortsatt trevlig helg önskar jag dig/er.

    SvaraRadera
  3. Hela diskussionen om hästköttet har väl gått överstyr... Det är klart det är hemskt att man inte får det som det står på förpackningen, men för att förhindra det måste vi (alla) börja betala mer för maten. Därför gör jag som du och köper svenskt och gärna krav/närodlat.

    Härligt mos du gjort till dina biffar! Parmesan i moset låter mumsigt :)

    SvaraRadera
  4. Tack alla tre för era respektive kommentarer! Jag håller med er alla. Trist att man ska behöva vara misstänksam och inte våga lita på det som säljs, men jättebra att det kommer upp till ytan och att det blir debatt kring maten. Jag tror också att det är viktigt med kvalitet och då måste man ju vara beredd att betala några kronor mer. Sen är väl den bistra verkligen den att alla faktiskt inte har råd att handla kravmärkt och svenskt utan måste vända på varje krona. Sorgligt nog!! Jag försöker handla svenskt och kravmärkt så långt det går, men ibland gör även jag avsteg. Vissa saker är jag stenhård på. Banander t ex. Där kommer inte några konventionellt odlade i min närhet! Ha en fortsatt fin söndag allihop. Här blåser det nästan stormvindar och det tjuter i skorstenen, men det är soligt och vackert vintrigt.

    SvaraRadera