lördag 27 september 2014

Ugnsbakad lax med smultäcke av apelsin- och ingefärssalt, mandelspån, kokosflingor och persilja



Jag har ju svårt att hålla fingrarna i styr när jag ser något roligt örtsalt, en kryddblandning eller någon kul marmelad eller inläggning. I somras när vi gjorde ett litet stopp i Västergötland och huserade på Sjöbacken Gård B & B kunde jag inte motstå ett örtsalt med smak av apelsin och ingefära. Det har jag använt i den här goda laxrätten, som jag bakar på riktigt låg ugnsvärme med ett smakrikt smultäcke av mandel, kokos och persilja. Till laxen åt vi färskpotatis, sallad och min fuskbea som dessutom hade fått lite förstärkning av pressad apelsin. Dessutom lite ugnsbakade körsbärstomater som jag lagt in i olivolja. Supergott - som Lilla I brukar säga.

Du kanske inte har precis det här örtsaltet hemma i gömmorna. Då tar du något annat. Eller också tar du vanligt flingsalt och pressar i lite färsk ingefärssaft och rivet apelsinskal. Det gör inget att saltet blir fuktigt eftersom du blandar med övriga ingredienser och brer på laxen.

4 portionsbitar lax à ca 150 g

2 tsk flingsalt med apelsin och ingefära
2 msk mandelspån
1 msk kokosflingor
1 liten knippa persilja - ca 2 msk riktigt finhackad

2 msk mandelolja eller jungfruolivolja

Tina laxen om den varit fryst. Lägg den i en smord ugnsfast form.
Smula ihop alltsammans till täcket och bred över laxen. Klappa in ordentligt.
Ringla över olja.
Sätt in i ugnen på 100 grader och baka till en innertemperatur av ca 52 - 54 grader. Det tog sin modiga stund, men laxen blev supersupersaftig och jättegod.

Ha nu en härlig inledning på helgen, som enligt ryktet ska bjuda på lite finare väder än det har varit de senaste dagarna! Hoppas det stämmer! Än så länge ser det lovande ut.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar