onsdag 3 september 2014

Glutenfri plommonefterrätt av det lite rustikare slaget - med chaisocker, mandelmjöl och kokosnötsmjöl



Jamen, jag har ju helt snöat in på mitt chaisocker! Jag får nog snart göra en ny omgång, för jag använder det hela tiden i krämer och i olika bakverk och efterrätter. Den här gången blev det en rustik plommondessert, som smakar gott tillsammans med en klick lättvispad grädde eller mjukrörd vaniljglass, för er som tål det. För er som inte gör det eller av andra skäl inte vill använda mjölkprodukter vill jag tipsa om webbutiken Glitne, där du hittar spännande och helt mjölkfria alternativ som kokosgrädde, mandelgrädde, sojagrädde, risgrädde eller hirsgrädde.

Våra två plommonträd har inte varit särskilt överdådiga i år heller, men har i alla fall förärat oss lite mer än i fjol, då fick två (!) ynka plommon att kalasa på, maken och jag. I år har det räckt till några desserter, lite sylt och några att mumsa på naturella.

Så här gör du min plommondessert:

ca 350 g halverade och urkärnade plommon - jag vägde dem urkärnade

2 stora ekologiska ägg
½ dl chaisocker
1 dl mandelmjöl
2 msk kokosnötsmjöl
1 tsk bakpulver

ca 3/4 dl mandelflis/spån
50 g kylskåpskallt smör
1 msk chaisocker

Halvera och kärna ur plommonen. Använd plasthandskar om du inte vill ha brunfläckiga fingrar resten av veckan!
Vispa ägg och chaisocker pösigt och kolafärgat.
Rör ned mandelmjöl, samt kokosnötsmjöl blandat med bakpulver.
Bred ut smeten i en inte alltför stor ugnsfast form och stick ned plommen, tätt, tätt.
Strö över mandelfliset och hyvla över smöret. Slutligen strör du över den extra matskeden chaisocker och sätter in hela härligheten i ugnen på 200 grader. Efter ca 20 minuter är det klart att avnjutas, men låt det gärna svalna lite först.

Efterrätten är allra godast ljummen med riktigt kall grädde, halvsmält vaniljglass eller något av de nämnda alternativen till. Enjoy!!










2 kommentarer:

  1. Varma plommon är ju väldigt gott. Gjorde en paj med plommon, råsocker och kanel i helgen. Inte så krispig som jag önskade, men god blev den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott med plommon! Men nu har jag tagit de allra sista för i år. Jag är säker på att din kaka blev jättegod!

      Radera