tisdag 23 september 2014

Glutenfri pasta för en - med bacon, äggula och parmesan




Oj vad höstlikt det blev med en gång! Regn, blåst, virvlande löv - och strömavbrott i vanlig ordning härute på vischan. Men, men, jag ska absolut inte klaga. Jag har faktiskt varit ute på vift och laddat sol och D-vitamin en vecka på Rhodos. Där var det runt 28 grader och sol, och jag njöt av varje minut! God mat åt jag dessutom, massor med frukt och grönsaker, fetaost, tzatziki, grekisk yoghurt och timjanhonung. En och annan köttbit och grillad fisk dessutom. Dessutom unnade jag mig en veckas total bloggvila - förutom några förinställda inlägg -  om nu någon skulle undra varför jag har varit tyst. Men nu är jag tillbaka, och får vackert ställa mig vid spisen igen efter att ha varit bortskämd och bara behövt sätta mig vid dukat bord och bli uppassad. Och tänk, det ska bli riktigt kul! Det är ju kontrasterna som utgör livet, eller hur? Fast de där efterhängsna strömavbrotten kan jag gärna vara utan! Mörkret och långkalsongerna också för den delen!

Tommy Myllymäki - den supertrevlige kocken som vinner den ena utmärkelsen efter den andra - gick ju även och vann Kock-EM, den prestigefyllda matlagningstävlingen Bocuse d`Or Europe häromsistens. Respekt! Men när jag läste hans vinnarmeny i tidningen blev jag så matt att jag nästan var tvungen att inta sängläge! HUR kan man överhuvudtaget få till något sådant? HUR många ingredienser gick det åt, vad kostade det, och HUR många timmar hade Tommy lagt ned på träning för att få ihop alla rätter inom stipulerad tid?

Nä, det är inget för mig kan jag säga med en gång! Visst kan jag pyssla och dona med maten emellanåt, och visst blåser det ganska friskt med idéer i mitt huvud också ibland, men jag skulle aldrig ha varken ork eller tålamod att knåpa ihop en vinnarmeny som liknar Tommys. Oftast blir det enkel och lättgjord mat med ganska få ingredienser. Det kan faktiskt bli riktigt gott det också! Det här åt jag en dag i förrförra veckan när maken var ute på jobb och jag var solo vid matbordet.

valfri pasta för en person - jag använde italiensk glutenfri spaghetti från Arrenius & Co i Uppsala.
1 msk olivolja
½ paket bacon - gärna kalkonbacon
1 äggula
en rejäl driva färskriven parmesan

Koka pastan enligt anvisning i rikligt med saltat vatten + en matsked olivolja.
Stek baconet knaprigt, riv osten.
Blanda den varma nykokta pastan med äggula och fördela bacon och ost över. Klart!

Titta gärna in i morgon också förresten. Då tänkte jag bjuda på ett litet extrainlägg från vår resa.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar