måndag 2 december 2013

Ugnsrostad pumpa med fetaost, rosmarin och agavesirap



Pumpa igen? Jajamänsan! Jag kan inte få nog av pumpa, det är ju sååå gott! Här är den tillagad på enklast tänkbara sätt, ugnsbakad och med topping av fetaost och färsk rosmarin. Lite flingsalt och kvarnad svartpeppar, och som pricken över i lite agavesirap ringlad över, sen behövs inget mer.

Den härliga olivoljan som är smaksatt med bergamott har jag köpt på Martinas, men den kan ersättas av annan olivolja som är smaksatt med citrus.

Pumpan kan ätas som tillbehör, men också som huvudrätt med en matigare sallad till. Förträfflig en dag som denna, när det är Köttfri måndag!

½ muscatpumpa. ca 1,3 kg i "utgångsläge"
olivolja smaksatt med bergamott
flingsalt
svartpeppar från kvarn
150 g fetaost av får- och getmjölk
färsk, repad rosmarin
några matskedar ljus agavesirap eller flytande honung

Skala och kärna ur pumpan och skär i generösa bitar. Lägg i en olivoljad form och rör runt med händerna så pumpabitarna blir inoljade. Strö över lite flingsalt och kvarna över svartpeppar.
In i ugnen på 225 grader en knapp halvtimme.
Smula över fetaosten, och strö på hackad rosmarin. Ringla över sirap eller honung. In i ugnen igen ytterligare  10 - 15 minuter, tills pumpan känns mjuk och fetaosten smält och blivit lite brynt.










4 kommentarer:

  1. Pumpa är ju faktiskt fortfarande i säsong, men jag är lite dålig på att passa på. Jag äter pumpa någon gång kring halloween för att det är lite kul, sen glömmer jag liksom bort det igen! Kanske för att butikerna inte har lika mycket pumpa framme nu... Får passa på en gång nu snart innan de försvinner för säsongen! Då ska jag ha fetaost till, blev sugen nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passa på Sara! Pumpa är ju så jättegott, och passar definitivt inte bara till Halloween. Sist jag var och handlade i veckan, fanns det fullt med pumpa i grönsakshyllan, både butternut och muscat. Kombon söt pumpa och salt feta är försvinnande god!

      Radera
  2. Och själv har jag ALDRIG tillagat pumpa... Men det här ser riktigt gott ut, borde prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skandal! Det måste du råda bot på! Eller också får du pallra dig hit! En stor bit muscatpumpa åkte ned i varukorgen ikväll igen när vi var och handlade.

      Radera