torsdag 4 augusti 2016

Semesterstopp i Västgötabygden

Som vanligt har vi firat en semestervecka tillsammans med våra kära Lulevänner. Vi firade faktiskt 25-årsjubileum i år. De första åren kuskade vi runt med våra sex barn som ett riktigt cirkussällskap, men på senare år har skaran decimerats och nu är det vi fyra "gamlingar" som gör stopp, dels här och var i vårt vackra land, dels i Italien. I år bodde vi i Grästorp, mitt ute på västgötaslätten, hos Margareta och Bosse, som hyr ut en mysig stuga i Vesteby. På Grästorps turistinformation hittar du en del matnyttig information om du går i västgötasemestertankar.

Som vanligt utforskade vi omgivningarna, och som vanligt åt vi en massa god mat. Som vanligt fick också mitt semestersällskap stå ut med diverse besök i gårdsbutiker och på loppisar.

Här följer lite glimtar från vår vecka.

Vi både inledde och avslutade vår semester med att äta middag hos Algots i Grästorp. JÄTTE-gott tyckte vi alla! Om än lite svårätet. Allt serverades på planka och somligt på höjden, och bordskicket blev väl emellanåt sisådär!

På söndagen hade Särestads landsbygdsmuseum en heldag med med demonstration av bland annat brödbak och smideskonst. Själva museet är öppet dagligen under sommaren och är väl värt ett besök för alla som är intresserade av gamla jordbruksmaskiner och andra ting. Maken gjorde en riktig nostalgitripp och förlorade sig saligt bland gamla traktorer, självbindare och andra för mig oidentifierbara mackapärer. Han var nästan svår att få med sig därifrån. Fika? Självklart! Inga problem att få glutenfritt.

Vi besökte naturligtvis det vackra Läckö slott, deltog i en intressant visning, strövade i trädgården, och passade självfallet också på att fika. Fika är aldrig fel, i synnerhet inte på semestern! Lunch är inte heller fel. Den intogs före slottsvandringen på Spikens fiskeläge i närheten av Läckö. Foliebakad gös med nypotatis och morötter. Gott även om det inte såg så mycket ut för världen.

Hellekis säteri åt vi fantastiska hjortbiffar med rårörda lingon under äppelträden i den vackra trädgården, och jag fyndade ett vackert glasfat på den intilliggande loppisen som jag kvällen därpå invigde med att servera en härlig sommarsallad på. Vi gick också en runda och besåg vacker konst och vackra blommor.

Slusscaféet i Trollhättan serverades räkmackor som kunde göra vem som helst lycklig. Jag fick mina räkor på glutenfritt bröd. Passar man på att komma före klockan två ingår dessutom valfri dricka och kaffe. Bra deal!

Är man i Lidköpingstrakten får man naturligtvis inte missa ett besök på Rörstrands för att njuta av allt vackert porslin. I museet blev det också en hel del igenkännande utrop och nostalgitrippar. Jag älskar blått porslin och fyndade faktiskt några vackert blåmönstrade Rörstrandsasietter på second hand. Glassfika blev det också förstås! Vad trodde ni?

Sivans Ostbod är sannerligen värt ett besök. Sivan är vida berömd för sina lagrade ostar, och man kan också köpa annat smått och gott som passar till ostarna. Är man sugen på att fika eller äta en osttallrik går det också bra. Den ekologiska rabarber- och hallonodlingen Evenstorp Gård i Brålanda fick också ett besök. Jag har aldrig i mitt liv sett så stora hallon! Det fanns många härliga hallon- och rabarberprodukter att botanisera bland, och en del fick följa med hem. Längre ned ser ni ett axplock av härligheterna. Till butiken hör också ett mysigt café. Man föder också upp köttdjur, och man kan beställa köttlådor. På gården finns också andra djur, getter, minigrisar, och alpackor.

Mäjens glass får ni inte missa om ni är i trakterna. Jättegod glass, som tillverkas av egenproducerade ägg. Vill man inte ha mer än en kula glass men ändå är nyfiken på mer än en smak kan man faktiskt få en halv kula av varje. Fläderglassen var ljuvlig, liksom honungsglassen. Även hos Mäjen fanns det en hel del smått och gott som fick följa med i packningen hem. Vi får snart bygga ut om jag ska få plats med alla mina burkar och flaskor!

En kväll var vi i Stadsparken i Lidköping och lyssnade på Gabriel Kelley, som är känd från Jills veranda. Absolut hörvärt. Efteråt blev det sent näringsintag på en nattöppen restaurang. Gott - men lite farligt! Jag tyckte mitt hamburgerbröd såg misstänkt likt de övrigas, och när jag frågade visade det sig att jag inte alls fått glutenfritt bröd - trots mycket tydlig beställning och info från min sida. Den påstått glutenfria ölen var inte heller glutenfri - även om den var låggluten. Tja gott folk, man måste alltid vara på sin vakt och dubbelkolla! Tråkigt men sant. Allt avlöpte dock väl, och jag fick en ny tallrik med kyckling och avstod helt från bröd.

Här ser ni en del av det som fick följa med hem. Honung av olika slag, rabarbersirap och hallonsirap, körsbärsmarmelad, havtorns- och rabarbersaft, rapsolja med apelsin, kalamaniscurd, ramslökssalt, torkad mald svamp, en "Syster Yster" från Sivan och lite annat smått och gott. Dessutom en traktörpanna från Leif Mannerström som redan är invigd och befunnen förträfflig. Den köpte jag för 350 kronor på marknaden i Nossebro. Det kallar jag fynd!

Kyrkbesök brukar vi också ha med på semesteragendan. Det känns bra att få tända ljus för alla nära och kära därhemma och för alla andra medsyskon på hela vår fantastiska jord. Alla har inte möjligheten att få semester överhuvudtaget, så nog är jag lyckligt lottad som får vara med om så mycket fantastiskt. Jag avslutar min semesterkavalkad med att önska er alla en riktigt fin dag och en fortsatt välsignad sommar!