söndag 7 augusti 2016

Kall soppsmoothie med avocado, svartkål, zucchini och vitlök - helt vegan



Den här illande gröna och illande nyttiga skapelsen sätter sprutt på varenda liten skrumpen cell i din kropp, det törs jag nästan utlova! Den är något mittemellan kall soppa och smoothie, och gör sig förträffligt som lunch en varm sommardag, eventuellt med några isbitar i.

Jag avnjöt den häromdagen ute i trädgården till fågelkvitter och humlesurr, och kände verkligen livet spruttla i mig. Jag riktigt såg hur mina stackars skrumpna muskler spottade upp sig och sträckte på sig!! Som tillbehör till soppan blev det fröknäcke med pålägg av kokossmör (från Biona) och några svarta vinbär som jag tog direkt från närmsta buske. Soppan är både glutenfri och mjölkfri och helt vegan, precis som den tillhörande mackan.

Ni har väl sett att Svegro har börjat sälja både finbladig svartkål och finbladig grönkål i små krukor. Bladen är mycket spädare än den vanliga grönkål och svartkål man annars brukar köpa, och gör sig alldeles förträffligt just i smoothies och kalla soppor.

3 dl kallt vatten
1 kruka finbladig späd svartkål eller grönkål, ca 30 g när jag tagit bort stjälkarna
½ ekologisk avocado
1 bit nyskördad zucchini från egna trädgårdslandet, ca 100 g
1 - 2 vitlöksklyftor
1 msk pressad ekocitron
1 msk MCT kokosolja
1 - 1½ tsk grönsaksbuljongpulver - Kung Markatta

Mixa alltsammans en god stund tills det blir en jämn och slät grön soppsmoothie.
Smaka av. Tillsätt eventuellt lite mer citron eller salt.
Ät i djup tallrik eller skål, eller sippa i ett stort glas, vilket du föredrar.

Ha en finfin dag och sköt om dig!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar