fredag 22 januari 2016

Vegorätt - SVT.s nya satsning på ett helvegetariskt matlagningsprogram. Kom igen SVT, gör om och gör bättre!



I tisdags kväll sändes premiärprogrammet av Vegorätt - SVT:s nya satsning på ett helvegetariskt matlagningsprogram, och det allra första i sitt slag. Jag är förvisso allätare, men lagar och äter väldigt gärna vegetariskt, och puffar gärna och ofta för mer vegetariskt kosthåll - både ur hälso- och miljösynpunkt. Till skillnad mot vad många verkar tro så ser jag inte särskilt mycket på matlagninsprogram på TV. Jag har fullt upp med att själv laga mat och försöka blogga om den. Men det här programmet hade jag verkligen sett fram emot! Förväntasfullt svepte jag in mig i en pläd denna kyliga januarikväll när termometern visade minus 10, och slog mig ned framför TV:n med en kopp te. Men jag blev gruvligt besviken!! Jag undrar verkligen hur SVT tänkte. Vilken målgrupp? Vilket syfte? Vad hoppades man uppnå?

Om syftet med programmet enbart är att förmedla en stunds verklighetsflykt och få oss att drömma om ljuvliga, varma sommardagar, om målgruppen är redan grönsaksfrälsta och hälsomedvetna unga tjejer som följer de båda programledarnas bloggar, och om tanken är att skapa en mötesplats för inbördes beundran - tja då har man verkligen lyckats. Vi fick se två överfnissiga tjejer äta kalla smoothies draperade på höbalar, pynta varandra med grönkål bakom öronen och aroniabär i håret, kyla kombucha och tvätta sötpotatis i havet, och ordna grillparty på stranden. Alltsammans varvat med lite yogaövningar i den vackra naturen. Omgivningarna var bedövande vackra och somriga, hela programmet andades lust, livsglädje och sensualitet, och de båda programledarna var unga, vackra, småfulla av livsglädje och strålande av hälsa. Inget fel med något av allt detta, absolut inte, men var det verkligen vad vi vanliga dödliga mest av allt behövde för att lockas att äta mer vegetariskt mitt i mörka och smällkalla januari?

Hallå, hallå SVT, hur tänkte ni nu egentligen? Man pratar ju så mycket om mat i säsong. Varför inte också TV-program i säsong. Åtminstone matlagningsTV i säsong! Gröt, värmande soppor, mustiga grytor och gratänger, innehållsrika vegobiffar. Kål, rotfrukter, bönor, linser. Det hade väl passat betydligt bättre mitt i vintern? Det finns ju så OTROLIGT mycket god vegetarisk mat, som dessutom är lättlagad och med ingredienser som de flesta känner till och som är lätta att få tag på! Som är mättande, vacker, nyttig, miljövänlig, budgetvänlig OCH läcker.

Om SVT:s syfte var att locka och inspirera den "vanliga" vardagssvensken - småbarnsföräldrar med ont om tid, fattiga studenter, jäktade karriärungdomar, snabbmatsätande medelåldringar och pensionärer med tunn plånbok - att våga sig på att laga mer vegetariskt, tja då har man enligt min åsikt kapitalt misslyckats. Jag är rädd för att resultatet till och med kan bli det rakt motsatta, att programmen förstärker bilden av vegetarisk livsstil och vegetarisk matlagning som något flummigt, konstigt och svårtillgängligt som bara gäller en liten exklusiv klick. Något som befäster fördomarna i stället för att motverka dem.

Jag tvivlar inte en sekund på att de båda programledarna både är kunniga, nytänkande och ambitiösa, och jag är förvissad om att deras föresatser är goda, men för att VERKLIGEN inspirera till mer hållbara och "gröna" matvanor i den vanliga vardagen krävs det nog lite mer av seriositet, vardagsmatlagning och vettig information. Ett lite mer jordnära anslag helt enkelt. Det behöver absolut inte innebära att det blir tråkigt! Vegetarisk mat är MATLUST! Kom igen SVT! Ni har världens chans! Gör om och gör bättre! Skapa ett vegetariskt matlagningsprogram som riktar sig till en bredare publik, och inte bara till redan omvända, hälsomedvetna unga tjejer! Det är inte de som i första hand behöver ett sånt program, de äter redan grönt och följer redan en massa olika hälsobloggar. Det är alla vi andra!

4 kommentarer:

  1. Amen, Kjersti! Såg programmet i går och dina tankar är mina! Har känt mig gammal med mina vaga fördommar om flummiga 70-tals hippies, Grönavågare i samband med vegetarianer. Och vad dyker upp i rutan? De höll ju på o sväva i väg i det blå!!! Nej jag hade velat se ett program som visar hur man får i hop det i vardagen. Hur man tänker för att hitta nya vägar att ta bland kastrullerna. // Anne

    SvaraRadera
  2. Hej Kersti! Håller helt med dig i allt du skriver! Blev dock inspirerad att prova burgarna. Ska ätas i kväll. Men om matlagning ska ta så mycket tid som dessa recept tagit kommer jag nog behöva sjukskriva mig för utmattning. 1 1/2 timme bara att förbereda burgarna, stekas görs de just innan. Jag är utmattad även fast jag skippade den råa ketchupen och majonäsen. Kanske behöver jag lägga mig och ta igen mig när gästerna kommer när matlagningen tog den sista energi jag hade:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm.. Så märkligt.. Något måste va fel. Programledarna blev ju bara piggare och piggare.. ;-) Jag blev nyfiken på biffarna men blev trött bara av att se på när de gjorde dem.. Skriv gärna hur det gick om de är värda all möda! Förlåt Kjersti att jag kapar ditt kommentarfält! /Anne

      Radera
    2. Haha!! Kapa på du, Anne! Låter oroväckande anonym, om du blir så utmattad att du riskerar sjukskrivning. Själv ska jag ge nästa program en ny chans, men om det fortsätter på samma sätt tror jag att jag avstår resten. Ha det bra båda två!

      Radera