torsdag 21 januari 2016

Supersaftig glutenfri och mjölkfri banankaka med färska dadlar



Här kommer nu årets första banankaka på bloggen. Jag skulle knappast tro att det blir den sista. Det brukar bli några stycken under året. Just den här kom till alldeles efter nyår när det låg halvätna och lätt bedagade bananer lite här och var efter "småkottarnas" framfart. Dessutom hade jag lite färska dadlar kvar i en ask. Efter det har jag faktiskt repriserat kakan flera gånger med alldeles nyköpta fräscha bananer och dito dadlar. Faktiskt har jag gjort kakan fem gånger redan! Jag har inte ätit upp alla själv!!

Kakan är saftig, söt och god. Det behövs inte så mycket extra socker eftersom både bananer och dadlar är söta i sig. Du kan faktiskt helt utesluta det extra sockret om du vill. Kanelextraktet köpte jag på kul för att pröva, men det kan ersättas av förslagsvis 2 teskedar vanlig malen kanel eller färdiga pepparkakskryddor.

Banankakan är både glutenfri och mjölkfri, men inte helt vegan eftersom den innehåller ägg.

Jag brukar oftast hålla mig till volym och inte vikt när jag skriver recept, men har här även angivit vikt eftersom jag vet att en del efterfrågar det. Alla proffsbagare verkar föredra viktangivelser. Men det är lite knepigt tycker jag. Olika märken av mjöl väger till exempel olika. Samma mängd mandelmjöl, 3½ dl, vägde 150 g när jag hade mjöl från Recomarket, och 120 g när jag hade mjöl från Risenta. Jag föreslår att du håller dig till volym, och bara väger om du tänker räkna ut kaloriinnehåll och näringsinnehåll mer exakt.

220 - 250 g skalade bananer
2 msk vit balsamvinäger eller pressad citron
3 ägg - sammanlagd vikt 195 g
½ dl kokossocker eller ljust råsocker - 45 g
50 g smält kokosolja
6 - 8 färska dadlar - ca 80 g urkärnad vikt
3½ dl mandelmjöl - ca 150 g
1½ dl kokosnötsmjöl - ca 75 g
2 tsk bikarbonat - 13 g
2 tsk xantangummi - 6 g
1- 1½ tsk flytande kanelextrakt

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält kokosoljan i vattenbad och låt det svalna.
Grovmosa bananerna med balsamvinäger. Mixa dem sedan med urkärnade dadlar och kokosolja.
Vispa ägg och socker ljust och pösigt och rör ned banandadelmoset och kanelextrakt.
Blanda mandelmjöl, kokosmjöl, bikarbonat och xantangummi och rör ned i smeten.
Blanda om väl men försiktigt och låt svälla 10 minuiter. Rör om igen, och häll smeten i en väl smord avlång bakform på 1,5 - 1,8 liter. Jämna till ytan och slå formen i hårt underlag så det inte blir luftfickor i smeten.
Sätt in kakan i ugnen på 200 grader, och sänk genast till 160 grader. Grädda kakan ca 45 minuter. Täck över med ett bakplåtspapper om ytan verkar bli för mörk.
Känn med provsticka.
Låt kakan vila några minuter och stjälp sedan upp den.
Låt svalna under en bakduk.
Förvara kakan i kylskåp.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar