lördag 9 januari 2016

Mjölkfri chokladpannacotta med kokosgrädde och rå choklad - lite nyttigare, lika god




Jag gillar verkligen pannacotta i alla tappningar. Den är lättgjord, går att förbereda, och går att variera i all oändlighet med olika smaker. Perfekt bjuddessert med andra ord. Den här varianten mumsade vi på till nyår. Den är krämig och god och dessutom riktigt nyttig. Hur ofta kan man säga det om en dessert? Kakao och choklad är bland det mest antioxidantrika som går att uppbringa, innehåller massvis med nyttigheter och har en massa hälsoeffekter. Men strunta gärna i Marabou och Co och håll dig till rå choklad och rå obehandlad kakao så får du ut mesta möjliga av härligheterna! Om du är intresserad av att veta mer om kakaons alla hälsobringande egenskaper så kan du fördjupa dig här.

Den råa choklad som jag använde i själva pannacottan finns att köpa bl a på Life och finns i flera smaker. Den jag använde här har en lätt touch av cappuccino och innehåller förutom rå kakao och palmsocker även mandel, vita mullbär och malt kaffepulver. Till "chokladlockarna" använde jag den naturella varianten. Om du vill göra pannacottan helt vegan byter du ut gelatinet mot agar-agarpulver.

1 burk kokosgrädde - Kung Markatta, som enbart består av kokosnöt och vatten, med 22% fetthalt
2 tsk ljus flytande honung
1 färsk och fin vaniljstång - ca 3 g
1½ gelatinblad
50 g rå choklad
1 tsk rå kakaopulver

Häll hela innehållet i kokosgräddsburken i en liten kastrull. Tillsätt honung.
Snitta och skrapa ur vaniljstången och lägg i den. Se till att alltid använda färsk och fin vaniljstång. Innanmätet ska kännas mjukt och krämigt och gå lätt att skrapa ur.
Koka upp under omrörning och ställ sedan åt sidan att dra en halvtimme.
Lägg gelatinbladen i blöt 5 - 10 minuter.
Finhacka chokladen och lägg i en värmetålig skål tillsammans med det råa kakaopulvret.
Koka upp kokosgrädden på nytt, lägg i det urkramade gelatinbladet att smälta, och vispa om ordentligt.
Sila blandingen över chokladen och vispa tills allt smält och blivit väl blandat.
Låt svalna till rumstemperatur innan du häller upp i valfria glas eller koppar.
Ställ kallt att stelna, gärna över natt.

Garnera som du vill med bär, flagad choklad, nötsmul eller något annat. Jag hade hackad physalis och "chokladlockar" som jag gjorde genom att smälta naturell rå choklad med en aning kallpressad kokosolja som jag sedan bredde ut tunt på bakplåtspapper. Det fick stelna i kylskåp innan jag gjorde "lockar" med ett zestjärn.

Att piffa och puffa, pilla, pynta, garnera, dekorera och finlira är definitivt inte min starkaste gren. Jag skulle aldrig i livet klarat av att bli en Dessertmästare! När jag gör något i mat- eller bakväg blir det oftast rakt upp och ner, utan åthävor och krusiduller. Här gjorde jag i alla fall ett litet försök att spotta upp mig och klä pannacottan i nyårsdress!

Ha nu en fin lördag och en fortsatt bra helg allihop!

















2 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut men inte vegansk! Gelatin är animaliskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt Klara! Ett alldeles korekt påpekande. Det vet jag ju, så det var naturligtvis slarvigt av mig. För ett helt veganskt alternativ kan man i stället använda agar-agar. Jag tar bort ordet vegan för att undvika missförstånd i fortsättningen. Tack för din kommentar och ditt påpekande! Må så gott!

      Radera