torsdag 1 oktober 2015

Pumpa- och morotssoppa - helt vegan



Idag tänkte jag bjuda er på ett litet bonusrecept. Det är nämligen den 1 oktober gott folk. Jaha, skulle nu det vara något att fira? Att det oåterkalleligen börjar bli höst, och att det blir mörkare och kallare för varje dag  - även om dagarna fortfarande är ganska varma och sköna. Nja, jag firar inte att det är höst. Jag är ju en sommarmänniska, som gärna skulle se att det var sol, ljus, värme och sommar året runt. Men när det nu inte är så får man ju göra det bästa utav situationen, eller hur.

Ett sätt att förgylla hösten är att verkligen släppa loss bland alla fina rotfrukter och grönsaker som höstmånaderna bjuder på. Och det jag firar idag, kära ni, är den vegetariska världsdagen. Den firar jag gärna! Även om jag inte är vegetarian tror jag på att äta mer vegetariskt, det skulle både vi själva, djuren och vårt kära tilltufsade lilla jordklot må bra av. Så idag bjuder jag er alla på en härligt solgul vegansoppa.

Höst är verkligen sopptid, och i synnerhet pumpasoppstid. Man behöver faktiskt inte vänta ända till Halloween för att njuta av den här goda soppan som är helt vegan. Den är soligt gyllenorange, mild men ändå smakrik, och du kan hotta till den efter eget tycke om du tycker den är för mesig.

Vi åt goda havrefrallor till, och unnade oss också en bit överliven plommontarte till efterrätt. Fest mitt på blanka dagen mitt i blanka veckan!

700 g skalad och urkärnad muscatpumpa
200 g skalade morötter
2 lite mindre gula lökar - skalad vikt ca 130 g
4 stora vitlöksklyftor
½ dl olivolja med citron
4 dl vatten + 1 dl
2 tärningar grönsaksbuljong - Kung Markatta
1 burk kokosmjölk - 400 ml
½ - 1 msk lantbuljongpulver Bombay
½ msk vit balsamico
1 tsk flytande honung
eventuellt lite salt från kvarn
eventuellt lite röd currypasta

Tärna pumpa och morötter i grova bitar, skala och klyfta löken, skala vitlöken.
Lägg alltsammans på en ugnsplåt och ringla över oljan.
Baka i ugnen på 210 grader ca 20 minuter. Låt svalna lite.
Koka upp 4 dl av vattnet med buljongtärning så det löser sig. Låt svalna lite.
Lägg grönsakerna i en mixer tillsammans med lite av buljongen. Mixa slätt.
Häll över allt i en gryta tillsammans med ytterligare en deciliter vatten som du kör i mixern för att få med allt.
Tillsätt också kokosmjölk, lantbuljongpulver, balsamico och honung och låt allt få ett uppkok.
Smaka av och tillsätt eventuellt lite mer salt eller lantbuljongpulver. Tillsätt lite currypasta om du vill ha mer smak och hetta.

Om du inte har någon rejäl mixer utan bara en stavmixer så blandar du allt på en gång i kastrullen och kör tillssoppan blir slätt och fint.

Ha en härlig vegotorsdag nu allihop! Glad höst på er!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar