måndag 28 september 2015

Vegetariska mandel- och sesambiffar av rester från "mjölktillverkning"



Förra veckan bjöd jag er ju på en frukostsmoothie med havtorn och egengjord mandelsesammjölk. Jag tyckte det var synd att kasta bort resterna som blev kvar när jag fått ur all "mjölk", så då gjorde jag i stället vegobiffar av dem till lunch. De blev riktigt goda, med piff av en av mina favoritkryddor, och med extra näringstillskott av chiaprotein och linfrökross. Så nästa gång du gör egen nöt- eller mandelmjölk, gör biffar av resterna. Det behöver inte vara just mandel och sesam, det kan vara rester från cashewmjölk, enbart mandelmjölk eller hasselnötsmjölk. Variera smaken med olika kryddblandningar och med olika tillbehör..

Så här gjorde i alla fall jag mina biffar som smakade gott tillsammans med sallad, ugnsbakade körsbärstomater och en enkel kräm av mosad fetaost, turkisk yoghurt och lite ramslökssalt.

300 g rester från vegomjölktillverkning
2 stora ekoägg
2 msk chiaprotein
2 msk Mozarella & tomatmix
1 msk linfrökross

extra sesamfrön till panering, skalade eller oskalade
olivolja/rapsolja till stekning

Blanda ihop allt till en smet och låt stå och svälla minst 20 minuter i rumstemperatur.
Forma 8 biffar och vänd dem i sesamfrön.
Hetta upp rikligt med olja och stek biffarna gyllenbruna och frasiga på båda sidor. Vänd ett par gånger så att biffarna blir genomstekta.
Servera omgående tillsammans med valfria tillbehör.

Ha en finfin Köttfri måndag gott folk!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar