fredag 18 september 2015

Glutenfri saftig äppelkaka med rivet äpple - mjölkfri vid behov



Mycket äppelkakor blir det!!Vi har många äppelträd av olika sorter i vår trädgård, och äpplena trängs på grenarna. Jag har ju mina gamla givna receptfavoriter, men ibland försöker jag förnya mig och hitta på något nytt. Den här kakan till exempel. Äppelrecept kan man faktiskt inte få för många av den här tiden på året! Förutom att ha äppelskivor i kakan pytsade jag också ned lite citroncurd som jag hade kvar i en burk, och ett rivet äpple, som gav extra saftighet.

Mjölkfri blir kakan om du i stället för smör använder mjölkfritt margarin och tar havregrädde i stället för vanlig grädde. Jag har gjort i den tappningen också eftersom min dotter måste undvika alla mjölkprodukter så länge hon ammar. Kakan blir supersaftig, smakar nästan lite mazarinartat, och har en fin smak av citron och kardemumma. Gillar du inte kardemumma kan du ta kanel eller strunta i det helt.

3 - 4 aromatiska, inte alltför hårda äpplen + ett extra att riva

75 g smör - laktosfritt eller vanligt, eller mjölkfritt margarin
3 stora ekoägg
½ dl grädde - eller havregrädde
50 g citroncurd

2 dl mandelmjöl
½ dl kokosnötsmjöl
1 dl ljust rårörssocker
1½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ tsk xantangummi - kan ersättas av 2 tsk husk

½ tsk nystött kardemumma
½ dl mandelspån

Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Täck över och ställ åt sidan.
Smält smör/margarin och låt det svalna. Vispa ihop det lätt med ägg, curd och grädde.
Blanda alla torra ingredienser i en rymlig skål och riv det extra äpplet direkt ned bland det torra.
Tillsätt "det blöta" och blanda om väl.
Rör om ordentligt så det blandas väl, och häll upp smeten i en väl smord bakform, gärna med löstagbar kant och eventuellt med ett smort bakpapper i botten.
Stick ned äppelklyftorna i valfritt mönster. Dofta över kardemumma och strö över mandelspån.
Grädda längst ned i ugnen på 175 grader ca 40 - 45 minuter beroende på form. Testa med provsticka.

Kakan är god precis som den är, men tackar inte heller nej till sällskap i form av lättvispad grädde, mjukrörd vaniljglass eller lite vaniljsås. Hör du i likhet med mig till vaniljsåsälskarnas skara tar du MYCKET vaniljsås!

Vill du testa någon annan variant kan jag rekommendera den här med hirsmannagryn, den här med mandelmjöl och kokosmjöl, den här saftiga äppelkakan med vita bönor i smeten, här en LCHF-variant, här en äppelkakepaj, här en äppelkaka av det lite mer rustika slaget, här en äppelkaka med kolasmak och karamelliserad mjölk, här en enkel och kryddig äppelkaka, här en äppelsmulpaj med havrekokostopping och vit choklad, här en riktigt lättgjord efterrättskaka med äpplen, och här en riktig festkaka med mango och mandelmassa.
Puh!! Jag tror faktiskt det går att hitta en äppelkaka för varje smak och behov - om man inte råkar vara allergisk mot äpplen förstås!

Ha nu en riktigt trevlig fredag och en bra start på helgen kära ni! Varför inte inleda den med äppelkakebak?!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar