tisdag 8 september 2015

Havremjölspanerad strömming med dijon- och örtkryddefyllning, och med brynt smör



Ibland drabbas jag av en oemotståndlig längtan efter strömming. Det finns värre saker man kan ge efter för, och eftersom det faktiskt var väldigt länge sedan jag åt strömming, så bestämde jag mig raskt för att bejaka den där längtan.

Strömmingen fyllde jag med en röra av dijonsenap och Kunglig Salladskrydda och panerade sedan i havremjöl. Lättbrynt smör därtill, ugnsbakade körsbärstomater samt nyupptagen potatis, bönor och sallad från egna landet fullbordade lunchnjutningen i fredags.

Har du ingen Kunglig Salladskrydda hemma? Beställ hem vetja! Finns hos Zmaka och är en av mina absoluta favoritkryddor som kan användas till allt möjligt. Kan du inte vänta? Tja, då tar du någon annan kryddblandning som du tycker om och som du tycker passar.

16 rensade strömmingar - ca 450 - 500 g
2 msk dijonsenap
3 msk Kunglig Salladskrydda
1 - 1½ dl havremjöl (rismjöl om du inte tål havre)
1 tsk salt

Smör till stekning + att smälta, bryna och hälla över den nystekta strömmingen

Skölj och torka av strömmingen och klipp bort ryggfenan (som nästan alltid sitter kvar när man köper färdigrensad strömming).
Lägg ut strömmingsfiléerna på en stor skärbräda.
Mortla ihop kryddblandningen som är grovskuren, och blanda ihop med dijonsenap till en "gegga".
Fördela den på hälften av strömmingarna, och lägg de andra på.
Blanda havremjöl med salt och vänd de dubbla strömmingsfiléerna i mjölet. Lägg på en annan skärbräda eller tallrik att torka till lite.
Hetta upp rikligt med smör (eller annat matfett om du inte tål smör) och stek strömmingarna fint gyllenbruna på båda sidor. Låt eftersteka några minuter så de blir genomstekta.
Hetta upp smöret och låt det bli lätt brynt. Slå över strömmingen.
Servera med de tillbehör jag nämnt ovan eller kanske ett gott potatismot eller rotsaksmos.
Smaklig spis!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar