onsdag 13 maj 2015

Skåprensarkräm med torkad frukt - även kallad Predikantkräm



Om receptet jag delade med mig av i förrgår var lite pyssligt och omständligt, så är dagens recept desto enklare. Lätt som en plätt faktiskt!

Jag brukar ha diverse påsar med allehanda torkade frukter och bär i skafferiet, till gröt, mysli, brödbak med mera. Ofta blir det lite rester kvar här och där i påsarna, och häromdagen tröttnade jag på alla "småskvättar" som tog upp en massa plats i mitt redan överbelamrade skafferi, och gjorde en kräm av alltihop. Du kan ha precis vilka torkade bär och frukter du vill i din kräm. Jag hade en salig blandning av fikon, päron, plommon, aprikoser, russin och några dadlar. Krämen blev jättegod, och avnjöts lite ljummen med gräddmjölk till.

Fruktkräm gjord på torkad frukt serverades ganska ofta i mitt barndomshem, och gick då under namnet Predikantkräm. Med lite mer vätska blev det ibland Predikantsoppa. Namnet lär ha anor från 1800-talet, men VARFÖR den kallas så vet jag faktiskt inte. Om det är någon av er läsare som vet så får ni väldigt gärna berätta för mig. På den tiden var det ju ganska vanligt att resepredikanter åkte runt i landet och besökte olika kyrkor. Kanske bjöds de på krämen eller soppan, vad vet jag?

De flesta liknande recept jag stött på innehåller även socker, men eftersom frukten är rejält söt i sig själv tycker jag faktiskt inte att det behövs någon extra sötning. Däremot kan det vara gott med en eller två kanelstänger som smaksättning i krämen.

Eftersom man knappast kan tänka sig något mer lättlagat än den här krämen så skickar jag receptet vidare till Söta Saker, där maj månads utmaning har temat "Lätt som en plätt".

250 - 275 g valfri, blandad torkad frukt
6 dl vatten
1½ msk potatismjöl utrört i lite vatten
eventuellt 1 - 2 kanelstänger
eventuellt 1 msk pressad citron för att fräscha upp sötman

Snoppa fikonen och kärna ur dadlarna om du har det i din fruktblandning.
Lägg i blöt i vattnet över natt, eventuellt tillsammans med kanelstänger.
Koka upp och låt småkoka under lock 5 - 10 minuter beroende på hur mjuk du vill ha din frukt.
Ta kastrullen från värmen.
Rör ut potatismjölet i lite vatten och tillsätt det i en fin stråle under flitig omrörning så att det inte blir potatismjölsklumpar.
Låt krämen få ett hastigt uppkok, och tillsätt eventuellt lite citronsaft. Häll upp i en skål och låt svalna.
Servera krämen med valfri mjölk eller gräddmjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar