söndag 31 maj 2015

Mandelpanerad hällefilé med potatis- och sellerimos samt ramslöksörtsmör



Idag är det mors dag, och jag tänkte fira den genom att bjuda er på en riktigt god fiskrätt som ändå är väldigt enkel och lättgjord.

Hällefilé är inte något jag brukar köpa alltför ofta, men när jag gör det är det i gengäld fest! Eftersom fisken har så fin smak i sig själv konstrade jag inte till det alls, utan kryddade enbart med lite salt och nymald vitpeppar i mandelpaneringen. Sen lät jag mitt goda citron- och ramslökssmör smälta ned över den nygjorda fisken och bjöd tillsammans med ett gott potatismos som fått lite extra smak och stuns av rotselleri. Tycker du inte om sellerismaken kan du ta palsternacka eller enbart potatis, det blir gott det också.

För två matfriska personer - det vill säga maken och mig.

340 g färsk hällefilé ca
1/4 dl mandelmjöl
1/4 dl rismjöl
salt och vitpeppar från kvarn
olivolja/smör till stekning

Blanda rismjöl och mandelmjöl med ganska många kvarnvarv salt och vitpeppar.
Vänd filén i blandningen och låt torka till en liten stund.
Hetta upp rikligt med olja och smör i en stekpanna och låt filén få fin färg på båda sidor.
Sätt in i ugnen på 100 grader och stick in en termometer där fisken är som tjockast. Låt innertemperaturen gå upp till 48 - 50 grader.

Potatis- och sellerimos

350 g potatis
150 g rotselleri
vatten + 1 tsk lantbuljongpulver
3/4 - 1 dl valfri grädde
25 g nyriven parmesan
salt, peppar efter smak

Skala och tärna potatis och rotselleri.
Koka mjukt i vatten med buljongpulver och häll sedan av, men spar lite av kokvattnet att späda med.
Mosa/stompa och tillsätt grädde, kokvatten och parmesan lite i taget tills du får ett fluffigt mos.
Smaka av med salt och vitpeppar eller svartpeppar.

Servera hällefilén med örtsmöret, moset, sallad och gärna lättkokt sparris.

Nu önskar jag er alla en fin och välsignad söndag, antingen ni firar mamma, själva blir firade, eller hittar på något annat! I morgon börjar sommaren, hurra!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar