måndag 31 augusti 2015

Grön magi från det galna sexiga köket - passar väl bra på köttfri måndag



Tänk att det är den trettioförsta augusti idag! Den allra, allra sista riktiga sommardagen! Kära nån, det var ju alldeles nyss den där allra första sommardagen. Min sommar har sannerligen inte respekterat några som helst hastighetsbegränsningar, den har rusat fram i racerfart. Rena rama Monte Carlorallystil! Plötsligt inser jag med förfärande klarsyn att hösten ligger och lurpassar runt knuten, och att vintern snart är i antågande.

Men hallå där! Nu får jag väl ändå hejda mig! Jag får väl försöka leva lite som jag lär. Vara i nuet. Njuta av solen och värmen idag! Inse att det med största sannlikhet kommer många fina och varma höstdagar framöver, Att det faktiskt dröjer ett tag till innan jag behöver rusta mig med långkalsonger och isbroddar. Och framförallt glädjas åt överdådet av fina grönsaker, rotfrukter, bär och grönsaker som torgstånden och butiksdiskarna är överfulla av.

Hösten är en fantastisk tid om man vill rucka lite på det invanda köttätarmönstret och äta mer vegetariskt. Bättre tillfälle än nu finns inte. Idag är det vegomåndag, och då brukar jag ju bjuda på något vegorecept, men jag har faktiskt inte hunnit kreera något innovativt nytt grönt recept åt er. I stället tänkte jag ge tips på en bok, där någon annan gjort det jobbet.

Kris Carr är tjejen som levde "vanligt" tills hon för 10 år sedan drabbades av en svår och livshotande cancersjukdom. Enligt läkarna hade hon ytterst små möjligheter att överleva mer än högst något år. Då la hon helt om sin kost till vegan, och lever fortfarande, nu friskare än innan hon blev sjuk. Tillsammans med kocken Chad Sarno som driver flera välkända veganresturanger har hon skrivit boken "Magi från det galna sexiga köket", där hon delar med sig både av sin livsresa och matfilosofi, men också av fakta kring kost och hälsa och handfasta tips kring att leva som vegan.

Jag är ju själv varken vegetarian eller vegan, men äter mer än gärna vegetariskt, och tror verkligen på att vi behöver äta mer grönt och att kosten har stor betydelse för vår hälsa och vårt välmående. Recepten är inspirerande, färgsprakande och lätta att ta till sig för vem som helst. Alla förändringar i rätt riktigt mot ett mer grönt liv är goda förändringar. Att äta vego en eller ett par gånger i veckan är en bra början. Köp gärna boken och låt dig inspireras till ett grönare liv. Det är du faktiskt värd!

Du som ännu inte har boken kan börja med att kika in under fliken vegetariskt på min blogg. Där finns både renodlade veganrecept och vegorecept som innehåller ägg och mjölkprodukter. Under fliken soppor finns också många vegoalternativ, liksom under flikarna Smoothies och Gröt, mysli frukost. Många av de glutenfria bakverken är också vegan.

Ha nu en finfin Köttfri måndag allihop! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar