torsdag 13 augusti 2015

Glutenfria hallongrottor - riktiga små godingar till kakkalaset



Idag tänkte jag bjuda er på glutenfria små hallongrottor. Det drar nämligen ihop sig till det traditionsenliga rödakorskakkalaset som är en del i Kulturveckan i Rasbo, där jag bor. På lördag den 15 augusti kl 14 slås portarna i ladan vid Gåvsta Gammelgård upp, och det är fritt fram att botanisera bland de ca 110 olika sorters kakorna som är framdukade. 80 kronor kostar det för vuxna och 40 kronor för barn (bara kontantbetalning, så kom ihåg att ta med pengabörsen) att få sitt sötsug och kaffe- respektive saftbegär tillfredsställt, och hela behållningen går oavkortat ill Röda Korsets verksamhet. Förra året kom det ungefär 600 kaksugna, och över 32.000 kronor kunde skickas iväg till katastrofhjälp i olika delar av världen.

Jag tror det gamla kakrekordet med 73 kakor står sig! Absolut inget jag rekommenderar! Jag tycker det räcker väldigt bra med 4 eller 5 kakor, men jag tar gärna påtår av kaffet. Missa inte kakalaset kära ni! Det brukar vara rena, rama folkfesten!! Buss 886 från resecentrum stannar alldeles i närheten av Gammelgården. Sen kanske det blir till att promenera de två milen tillbaka till Uppsala för att sätta sprätt på kakkalorierna, haha!

Jag har bakat samma sorters kakor alla år tidigare, men i år fick jag lust att variera mig. Jag tänker bjuda dels på mina populära mandelhavrekakor med kardemumma, chokladsnittar som det kanske kommer recept på senare, och de här små naggande goda hallongrottorna. Efter flera provbak är jag nu hyfsat nöjd med resultatet och kan dela med mig av receptet.

4 dl mjölmix från Chrisbel - 255 g
1 dl ljust rårörssocker - 90 g
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 krm xantangummi - läs mer här
200 g riktigt kallt smör - jag använde laktosfritt
1 ekoägg - 65 g
½ msk ljus agavesirap, rissirap eller flytande honung
ca 3/4 dl vanligt rismjöl till utbakning

hallonsylt

Blanda mjölmix, socker, vaniljsocker, bakpulver och xantangummi i matberedaren och tillsätt det kalla smöret i kuber. Kör snabbt ihop till ett smul.
Tillsätt ägg och sirap och kör ihop till en kladdig degboll.
Täck över och låt vila i kyl några timmar.
Ta upp degen på bakbord och arbeta igenom den med rismjöl så att degen blir rullbar.
Rulla små bollar av degen - jag var så noga att jag t o m vägde mina små degbollar för att få dem jämnstora - och lägg dem i småbrödsformar.
Platta till lite och gör ett hål i bollarna. Jag använde baksidan av en honungssnurra.
Klicka i hallonsylt. Det går lättast med en spritspåse.
Grädda hallongrottorna i ca 180 graders ugnsvärme ca 14 minuter.

Förresten, du har väl inte missat att om du beställer mjölmix från Chrisbel den här veckan så får du också en spännande vegokokbok på köpet, "Grön magi från det galna sexiga köket".














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar