fredag 23 maj 2014

Livet är ett lotteri - vad har du dragit för lott i livets tombola?



Livet är sannerligen ett lotteri, där somliga hela tiden drar vinstlotter, medan andra får nöja sig med nitlotterna. Jag har aldrig lyckats få nån ordning på hur det är med rättvisan, det överlåter jag åt Vår Herre att förklara den dag vi ses i himlen. Det är en hel del frågor jag har på hjärtat. Jag kan bara konstatera att livet är ganska oröttvist och att livsförutsättningarna ser olika ut för oss människor, bland annat beroende på var i värlen vi föds och lever.

En del barn är hett efterlängtade och kommer till världen på ett tryggt sjukhus och under medicinsk uppsikt. De kanske välkomnas till en tiptop färdiginredd barnkammare och med ett bankkonto som redan när de föds är välfyllt. Andra barn föds på ett skitigt jordgolv av en tonårsmamma som blivit utsatt för brutala våldtäkter. Hon kanske inte ens vet vem som är far till barnet, och har svårt att känna någon glädje inför det. Det är alldeles självklart att förutsättningarna för ett gott och lyckligt liv ser olika ut under de omständigheterna. Är det inte lika självklart att vi som faktiskt har dragit den där turlotten i livet har en skyldighet att hjälpa till?

På söndag är det Mors Dag och jag vill hylla ALLA mödrar på vår jord. Så här skrev jag om Mors dag förra året, och det gäller även i år. Jag menar inte att vi som dragit den där vinstlotten ska ha dåligt samvete, absolut inte, men jag önskar att vi alla skulle kunna dra vårt lilla strå till stacken för att underlätta för alla våra medsystrar som har det sämre. Och joodå, jag vet att förutsättningarna för mödrar och barn ser väldigt olika ut även inom vårt eget land, och att vi på olika sätt behöver ha särskild omsorg om många av dem. Här följer nu några tips om bra sätt att fira Mors Dag - genom att hjälpa de mödrar och barn som lever på skuggsidan.

Via Läkarmissiones morsdagsakut kan du bidra till att kvinnor får föda sina barn under trygga omständigheter, på Panzisjukhuset eller på Nkinga missionssjukhus.

Genom Röda Korset kan du bland annat bidra till att mammor och barn som blivit separerade av krig och katastrofer kan återförenas.

Genom UNICEF:s gåvoshop kan du göra livet lättare både för mödrar och barn. Bl a kan du köpa ett startpaket med myggnät och olika vaccin, som gör livet tryggare för barnen och skyddar dem mot malaria och farliga sjukdomar..

Genom Operation Smile kan du bidra till att ett barn som fötts med handikapp vågar le mot världen igen. Vilken lycka för en mamma!

Genom ActionAid kan du hjälpa fattiga mödrar så att de genom ett litet företag får hjälp till försörjning för sig själva och sina barn.

Hos SOS-barnbyar får barn som har förlorat sin egen familj ett nytt hem och en chans till en kärleksfull och trygg uppväxt.

Genom FN:s flyktingorgan UNHCR kan du köpa myggnät som skyddar mot malaria och räddar livet både på mödrar och barn.

Själv tänker jag ge en gåva, dels av tacksamhet mot min egen mamma som nu varit död länge, men som gav mig en kärleksvaccination som gjort att jag klarat många av stötarna i livet, dels av tacksamhet över mina egna döttrar och Lilla I. Jag tänker också på alla mina "extramammor" som fanns till för mig när min egen mamma av olika skäl var fysiskt långt borta. Jag hade den alldeles obegripliga och oförtjänta turen att dra en av vinstlotterna i livets tombola!

Med det önskar jag er allihop - både mödrar och alla andra - en fin Morsdagshelg, hur ni än väljer att tillbringa den!

4 kommentarer: