tisdag 17 maj 2016

Potatis- och nässelsoppa med ramslök och färsk kycklingbuljong



Häromdagen gav jag mig ut på nässelplockarstråt, utrustad med gummistövlar och handskar. De små raringarna är nämligen inte BARA nyttiga och snälla mot hälsan, de är riktigt ettriga också. Som liten - jag var ungefär sex år och mina föräldrar och jag var hemma på en så kallad viloperiod från missikonärslivstillvaron i Kongo - skulle jag en gång gå över en spång, men halkade och ramlade rakt ned i ett nässeldike. Det glömmer jag aldrig ska jag säga!! Jag har nog aldrig varken förr eller senare skrikit så mycket!

Så illa gick det nu inte den här gången, jag kom lyckligt helskinnad och prickfri tillbaka från utflykten, och sen gjorde jag en riktigt god potatis- och nässelsoppa med lite extra sting av färsk ramslök. Den avnjöt jag tillsammans med gratinerade mackor med pesto på soltorkade tomater och Brieost. Brödet hade blivit lite väl torrt - som glutenfritt bröd ibland kan bli - men med den lilla uppsnofsningen blev det alldeles väldigt gott och njutbart.

I soppan använde jag både färsk kycklingbuljong och kycklingbuljongtärning. Vill du göra soppan helt vegan byter du till grönsaksbuljong och någon alternativ gräddsort.

Så här gör du soppan, som är full med nyttigheter. Rena rama hälsobomben.

75 g späda rensade nässlor
400 g skalad potatis
20 - 25 g färsk ramslök
1 vitlöksklyfta
3 dl vatten
1½ kycklingbuljongtärning - Kung Markatta
1 förpackning färsk kycklingbuljong - 500 ml
2 dl grädde

Rensa och skölj nässlorna i flera omgångar med vatten. De brukar kunna vara ganska skräpiga.
Koka upp vatten, lägg i nässlorna och förväll dem helt hastigt någon minut. Låt rinna av i sil.
Tärna potatisen och koka den mjuk tillsammans med vitlöksklyftan i vatten plus buljongtärning,
ca 10 - 12 minuter.
Tillsätt den färska kycklingbuljongen, de förvällda nässlorna, grovt hackad eller klippt ramslök samt grädde, och låt det få ett uppkok och sedan småkoka ytterligare 5 minuter.
Mixa soppan slät i mixer eller med stavmixer.

Passa på och gör soppan nu medan det fortfarande finns nässlor som inte hunnit växa för långt!










2 kommentarer:

  1. Oh herrejisses, vilken chock och hiskelig upplevelse det måste ha varit att landa där bland alla nässlorna!!! Hugaligen! Tur det gick utan bränningar denna gången:)
    Nässlor har vi faktiskt aldrig gett oss på att plocka, ramslök däremot brukar det hamna i frysen. Nu börjar dessutom syrenerna att blomma här nere så förmodligen blir det till att plocka och göra saft snart. Kanske att vi kan våga oss på att få med hem några nällor (japp, så säger vi här) också?

    Kram till dej Kjersti!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen kul upplevelse alls! I synnerhet som jag bara var klädd i ett par små byxor och linne! Klart ni måste plocka "nällor". Dem kan man göra mycket gott av. Men de kanske har blommat för långt nere hos er. Här finns det fortfarande kvar späda dito på lite mer undanskymda ställen. Kram till er också!

      Radera