fredag 20 maj 2016

Glutenfria och laktosfria havtornsrutor eller vinbärsrutor - helt mjölkfria vid behov



Jag har verkligen inte gjort många knop i köket den senaste tiden! Våren har varit alldeles för underbar (stora delar av den i alla fall) för att ställa sig inne och köksstöka. Men, men ibland får man besök med kort varsel, och den här kakan är så lättgjord att man faktiskt kan göra en kort, kort paus i trädgårdshänget och sno ihop den.

En djupdykning i frysen uppenbarade att det fanns lite havtorn kvar i en burk. och då passade jag på att göra de här goda glutenfria rutorna, som passar lika bra till fika som till efterrätt med lite vaniljsås, vispad grädde eller en kula vaniljglass. Tidigare har jag gjort samma kaka med röda vinbär, och nu senast gjorde jag alltså kakan med frysta havtorn i stället, och det blev precis lika gott.

Rutorna är något sötare än jag vanligtvis brukar göra mina bakverk, men du kan minska på sockret om du vill. I stället för vinbär eller havtorn kan du ta andra bär, frysta eller färska. Kakan är otroligt lättgjord och jättegod, så testa gärna! Eller förresten - det är en order!!

100 g laktosfritt smör - alternativt mjölkfritt margarin
1½ dl ljust rårörssocker
2 stora ägg
1 dl kokosmjöl - från Kung Markatta den här gången
1 dl mandelmjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk xantangummi
2 dl frysta vinbär, havtorn eller andra bär
knappt en påse mandelspån, 50 g

Smält smöret och häll genast ned sockret. Rör så det löser sig och låt det svalna.
Tillsätt äggen ett i taget och rör kraftigt emellan.
Blanda mjölsorterna med vaniljsocker och xantangummi - obs att det inte ska vara något bakpulver i kakan - och sikta ned i smeten. Rör om ordentligt och häll smeten i en bakpapprad lite mindre fyrkantig ugnsform eller i en rund springform.
Strö över bär och mandel.
Grädda i ca 180 grader 35 - 40  minuter tills ytan är gyllenbrun och smeten stannat. Känn med provsticka.

Ha en finfin dag go´vänner!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar