söndag 11 januari 2015

Citronpannacotta med curd och fläderblom



Jamen, nu var det ju plötsligt söndag och dags för lite utsvävningar igen! Finns det nån godare efterrätt att sväva ut på än pannacotta? Jag tror knappast det. Det blir ofta nån form av pannacotta när det ska lyxas till med efterrätt här hemma. Den här varianten med citroncurd och med lite touch av fläderblom fick bli nyårsaftonsdessert här hemma. Den kan varmt rekommenderas.

Vill du testa någon annan variant så har jag flera på lager. Jag kanske kan få fresta med något av dessa recept? Pannacotta med Dolce Latte och pistaschströssel, Pannacotta med mango och vit choklad, Saffranspannacotta, Hjortronpannacotta med passionsfrukt, Moccapannacotta, Yoghurtpannacotta med kanel- och kakaokryddad nöttopping, Lingonpannacotta.

1 dl grädde
1 dl vatten
50 g krämig citroncurd av bra kvalitet
1 msk outspädd fläderblomssaft
20 g vit choklad
1 gelatinblad

Toppingförslag: rostade kokosspån, rostad hackad mandel eller pistaschnötter, färska blåbär eller andra bär. Jag hade en endaste kolakaka kvar från julen, som låg och skramlade så övergivet i kakburken. Den smulade jag ned och blandade med kokosspån och blåbär.

Lägg först gelatinbladet i blöt i kallt vatten 10 minuter.
Vispa ihop grädde, vatten, citroncurd och fläderblomssaft och koka upp.
Rör ned chokladen och rör/vispa tills allt smält.
Krama ur gelatinbladet och vispa också ned det. Rör tills det smälter helt.
Häll upp pannacottan i fina glas och toppa med det du vill, färska bär, knapriga nötter, mandelkakor eller något annat.

Ha en finfin söndag allihop!

6 kommentarer:

  1. Så gott med pannacotta! Jag brukar jag den på krämig kokosmjölk, blir också gott.
    Ha en fortsatt fin söndag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag att det blir gott också. Kram i retur!

      Radera
  2. Åh så gott det låter. Gillar det friska med citron och fläder i kan bara bli mumma :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Amy! Vad kul att höra av dig igen! Ha det gott! Kram i retur!

      Radera
  3. Svar
    1. Instämmer! Riktigt fräscht och läckert!

      Radera