måndag 10 oktober 2016

Tack och adjö från mig - med en god glutenfri äppelkaka



För exakt sex år sedan, den 10 oktober 2010 gjorde jag mitt allra första blogginlägg. Mycket trevande och mycket stapplande började jag min "bloggkarriär". Som nybliven pensionär med tid över och den där plötsliga avsaknaden av självklar yrkesidentitet blev jag i alla fall "matbloggare". Jag ville dela med mig av mitt stora intresse för mat och hälsa, inspirera och hjälpa till, och visa på möjligheter att äta gott även som glutenintolerant. Det har blivit ett antal inlägg sedan dess, nästan 1800 närmare bestämt. Mest har det blivit recept av olika slag, men också en del prat, reflektioner, reseskildringar och tips av olika slag. Totalt har jag haft nästan 1.600.000 besök sedan start. Ganska häftigt!

Men vet ni vad? Det här blir mitt allra sista blogginlägg. Allt har en början, men det mesta har också ett slut, och jag har efter en hel del funderande fram och tillbaka bestämt mig för att sluta nu, medan det fortfarande känns roligt, och medan ni fortfarande är en hel del som dagligen tittar in hos mig. I snitt brukar det bli mellan 700 - 1000 besök per dag. Tja, och eftersom jag är den jag är och tycker det är viktigt att summera och reflektera över det som varit innan man tar nya steg och går vidare i livet så får ni nu bereda er på en LÅÅÅÅNG avslutningsbetraktelse! Orkar ni inte läsa så strunta i det och hoppa direkt till receptet som det finns en länk till allra nederst.

Om ni undrar över varför jag slutar blogga just nu så är orsakerna till det flera. Dels tar bloggandet en hel del tid. MYCKET mer tid än ni som själva inte bloggar någonsin kan föreställa er! I alla fall om man bloggar så flitigt och regelbundet som jag har gjort, dagligen under flera år och sedan varannan eller nu på slutet var tredje dag. Jag vill bland annat ägna den tiden åt mina tre "småkottar" som jag hunnit få under de här sex åren, Lilla I fyller snart fem, Lille V fyller 2 om tre månader, och Lille R har hunnit bli 16 månader. De är viktigare än allt annat i världen just nu! Jag vill vara en glad och pigg mormor som orkar och har tid att leka, läsa sagor och steka pannkakor utan att tänka på vad nästa blogginlägg ska handla om, och utan att mäta och väga och fotografera allt jag företar mig i köket. Det ska kort och gott bli en detox från dator och kamera. Jag ska erkänna att det känns LITE sorgligt, samtidigt som det ska bli skönt. Bloggen har varit en sån stor och viktig del av mitt liv under alla de här åren, men var sak har sin tid.

Ytterligare en orsak till mitt beslut är att jag inte längre känner att jag behövs på samma sätt som tidigare. När jag började blogga glutenfritt fanns det bara en handfull glutenfribloggar, och jag tror faktiskt att min blogg fyllde ett behov, men nu finns det HUR många som helst, både glutenfribloggare och glutenfriinstagrammare. Det finns dessutom massor med glutenfria kokböcker och fler kommer i en strid ström, precis som glutenfritidningar. Varenda veckotidning med någotsånär självaktning har också glutenfribilagor och recept. Så nej, behovet för att just jag fortsätter blogga känns inte lika stort längre. Jag börjar känna mig överflödig helt enkelt, och ni som känner mig lite mer vet ju redan att den där "kuratorsgenen" som vill vara till hjälp och nytta och få alla runtomkring mig att må bra både till kropp och själ är djupt rotad i mig. Jag får väl hitta på nåt annat "hjälpprojekt" om jag mot förmodan skulle få svårt att få tiden att gå! Ett tomrum blir det säkert.

Under de här åren har butikshyllorna och recepten också ändrat utseende. För sex år sedan fick jag ofta frågor om var jag hittade alla "konstiga ingredienser", som teffmjöl, durramjöl, kokosmjöl, kokosolja, bärpulver, chiafrön, quinoa, husk, xantangummi och annat. Nu finns de ingredienserna precis ÖVERALLT, både i hälsokostaffärer och i alldeles vanliga livsmedelsbutiker, och det är sällan någon behöver fråga om sånt. Sortimentet på glutenfrihyllorna har också exploderat. Tänk bara på alla nya och spännande pastasorter som ser dagens ljus! Alla spännande naturligt glutenfria mjölblandningar, bröd och myslisorter! För att inte tala om alla glutenfribagerier och caféer som dyker upp här och var över hela landet! Det är verkligen glädjande och ett stort steg framåt.

När jag för ganska precis fem år sedan var en av vinnarna i en tävling som tidningen Buffé anordnade så väckte det viss uppmärksamhet att jag hade kikärtor och potatis i kakan. Idag skulle nog ingen höja på ögonbrynen! Ärtor, bönor, dadlar och rotfrukter av alla de slag är vanligt förekommande i alla möjliga bakverk, både glutenfria och andra. Och när jag för sju år sedan var en av sex finalister i Kladdkake SM och bakade live på Chokladfestivalen i Stockholm stack det ut lite att jag gjorde en glutenfri variant med rismjöl! Ja, nog har det hänt massor under de här åren, och så fort det har gått! Undrar just hur det kommer att se ut om ytterligare sex eller sju år. Ska bli spännande att se! Jag hoppas jag får vara med.

Jag har lärt mig MASSOR under de här åren. Med tanke på att jag var över femtio år innan jag överhuvudtaget kunde sätta på en dator, att jag nästan aldrig fotograferat i mitt liv och knappast visste vad en blogg var, så tycker jag nog att jag har lyckats riktigt bra, eller vad säger ni? Min blogg tillhör inte de flashigaste, och den har inte så många finesser, men den har varit okej och fyllt sitt syfte, och det tycker jag är gott nog. Så flyg och far all världens väg Jante!

Jag har själv haft väldigt roligt under de här åren, och jag har fått lite närmare kontakt med en del av er och kunnat utbyta tankar, erfarenheter och recept, Tusen tack alla ni som har följt med mig i mina köksäventyr, och tusen och åter tusen tack för era kommentarer, support och uppmuntran! En del av er har varit särskilt trogna, ni vet säkert vilka ni är utan att jag räknar upp er. Tack också till er som obemärkt bara har hastat förbi, jag hoppas ni fått med er något matnyttigt. Bloggen får naturligtvis ligga kvar så att ni fortfarande har tillgång till alla recept, och jag kommer även fortsättningsvis svara på eventuella frågor eller kommentarer, men det blir inga fler nya blogginlägg. På Instagram eller FB kommer det säkert dyka upp ett eller annat recept, så haka gärna på där om ni har lust. Laga mat och exprimentera med olika recept kommer jag nämligen att fortsätta med tills någon med våld släpar ut mig från köket!

Ibland har jag fått frågan varför jag inte skrivit en kokbok. Tja, det var faktiskt tal om det för ungefär fem år sedan, men förlaget backade ur eftersom jag "inte var tillräckligt känd". Det kan jag ju hålla med om! Känd är jag inte, och har heller aldrig strävat efter att bli. Sen har jag väl varken haft tillräckligt eget driv, ork eller nyttiga kontakter. Jag har inte varit "framgångshungrig" nog helt enkelt, jag har ju nått ut med mina recept ändå via bloggen. Klart det skulle ha varit kul med en kokbok, men det skulle kanske inte ha gjort så stor skillnad - mer än för att boosta egot och kunna etikettera sig som författare då. Jag får "trösta" mig med att jag har medverkat i flera kokböcker, med flera recept i den här till exempel, i flera av böckerna i Kyrkkaffeserien samt i en bakbok från Allt om Mat som jag inte hittar någon länk till (förmodligen slut på förlaget).

Min förhoppning är hursomhelst att jag har kunnat inspirera er, kanske har kunnat locka er att våga testa något nytt och oprövat, och framförallt att jag har kunnat få er att upptäcka att det går att leva ett gott liv med massor av god mat - ÄVEN om man är glutenintolerant. Har jag sen också kunnat hjälpa någon av er att tänka i lite mer hälsosamma banor så är det bonus. Bantning och olika märkliga viktnedgångsdieter med konstiga namn och ständigt nya sifferkombinationer som hela tiden försöker överträffa varandra, har jag inte så mycket till övers för. Jag tycker att våra fantastiska kroppar är värda att respekteras och älskas precis som de är, inklusive putmagar och kärleksvolanger - men jag är övertygad om att vi själva kan göra en hel del med hjälp av kosten för att MÅ bättre och hålla oss friska! Det har jag åtminstone själv erfarenhet av, även om jag fortfarande ofta blir sjuk.

Förutom recept har jag också haft en hel del pratinlägg, där jag försökt dela med mig av en del av det som livet har lärt mig. Hälsa handlar ju också om att må bra på insidan. Har du tid och lust att läsa några av de inläggen hittar du de mest lästa härhärhär, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här , här, här, här, här, här, och här. Du kan också om du känner för det läsa mer om trenddieterFODMAP och IFD-kost, som också hör till de mer lästa inläggen.

Jag började för sex år sedan med en äppelkaka med citroncurd, och slutar på samma sätt med en citronsmakande äppelkaka, men den här gången med en glutenfri variant med hirsmannagryn och mascarpone. Ta nu hand om er själva och varandra, lev väl, kramas mycket, skratta ännu mer, ät gott och nyttigt, och framförallt, NJUT AV LIVET! Det går ju som bekant inte i repris!
En stor och varm kram från Kjersti


35 kommentarer:

  1. Grattis mamma till alla fina recept! Du är en inspiration för min och för många andra! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack hjärtat! Glad att du tycker så!

      Radera
  2. Vilken fin sammanfattning av ett arbete som egentligen inte går att sammanfatta i ord. Du är en riktig inspiration och jag är säker på att dina recept lever kvar länge länge! Ingen kokbok i världen hade kunnat sammanfatta den här skörden av recept tror jag. Så du får se detta som din virtuella version! Stor puss och kram till dig! Du är bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack love! Tänker också så när det gäller det där med kokbok. Har ju så många recept så det skulle bli minst 10 kokböcker, haha! Lika bra så här.

      Radera
  3. Åh så synd att du slutar blogga! :( Men ändå bra att du gör det som du själv känner att du mår bäst av :)

    Jag vill tacka dig för den tid du bloggat och för alla UNDERBARA recept! När jag hittade bloggen för ett par år sedan blev jag överlycklig. Jag tycker det är så coolt att en pensionär ligger så före i sin tid och hänger med i hälsoutvecklingen! Det kanske låter lite fördomsfullt, med du måste ju hålla med om att de flesta pensionärer inte har en aning om vad fiberhusk eller teffmjöl är, eller hur man bakar kakor med baljsväxter i! Det jag också älskar med dina recept är att de är naturligt glutenfria. Jag blir riktigt irriterad när jag googlar ett glutenfritt recept och så står det " 5 dl glutenfri mjölmix". Ja med glutenfri mjölmix vet jag hur man bakar, det är ju just det man vill undvika för alla konstiga tillsatser! Dina brödrecept och bakrecept är helt enkelt bäst! Och alla foton- SÅÅÅÅ bra att man får se steg för steg! Och bra kvalité på bilderna med! Så TUSEN TACK för alla dessa år med alla dessa recept! Ta inte bort bloggen för guds skull haha, jag vill ha kvar alla recepten! Och inget är ju hugget i sten- om du om ett par månader eller år har ett recept eller händelse du känner att du vill dela med dig av så kan du ju göra ett kärt återbesök! Ha det så bra nu med livet, hälsan, familjen och dina barnbarn! Jag hoppas jag blir en lika cool mormor som du när jag blir äldre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Massor med tack Sara! Du anar inte så glad och rörd jag blir över dina fina ord! Så otroligt gulligt av dig! Och du, haka på på Instagram vetja, där kommer det fler recept framöver. Stor kram och ha det så bra du också!

      Radera
  4. Vilken fin avslutning på din blogg. Jag förstår precis hur du tänker, även om jag kommer att sakna dina inlägg. Du har en ton här inne, som jag saknar på många bloggar jag läser. Jag har varit dålig på att kommentera sedan jag fick barn, men jag har hängt i faggorna och hållt koll på dig ändå. Jag hoppas att du fortsätter att höra av dig på Instagram! Kram på dig och tack för all inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tck Sara! Så glad jag blir över dina ord! Du har minsann inte varit ensam om att inte kommentera så mycket, det gäller mig också. Vi får fortsätta hålla kontakten och "koll" på varandra via Instagram. Kram!

      Radera
  5. Jag kommer också sakna dina inlägg och hoppas som Sara att vi ses på Instagram. Tack för alla fina recept du delat med dig av under åren. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Katarina! Du har varit en av de trogna, som tagit dig tid att kommentera och ge respons. Tack för det! Ses på Insta! Kram!

      Radera
  6. När jag började min glutenfria bana för 6 år sedan längtade jag efter rejäla brödrecept utan konstiga mjölmixer. Jag hittade din blogg, och fick förutom härliga bröd, tips på allt mellan himmel och jord! Många, många av dina recept har jag provat genom åren, och jag har nog utan undantag älskat dom alla! Precis som Sara skrev så beundrar jag dig för att du är så nyfiken, och så ung i sinnet. Du har stenkoll och vågar hela tiden prova nytt!
    Många bloggar har kommit och gått under åren, du har alltid gått att lita på. Så även nu, istället för att "smyga" dig iväg så går du med flaggan i topp! Rakt och ärligt talar du om hur det är! TACK Kjersti, för de här åren och alla recept och inspiration! Lycka till med ditt bloggfria liv! Bamsekram från Maria (Kombuchan lever än!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad glad jag blir över att kombuchan lever. Sköt om den väl och hälsa från mig! Tack för dina fina ord och tack för trogen support genom åren! Hoppas du ska få vara frisk och må bra. Bamsekram i retur!

      Radera
  7. Bästa Kjersti! Vad tomt det kommer bli utan din fina blogg i flödet! Stort lycka till och hoppas att du kommer tillbaka och gästspelar i blogosfären igen någon gång då och då! Kram, T.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tea! Vet du, det är ju så gott som din förtjänst att jag började blogga överhuvudtaget. Du föregick med gott exempel och peppade mig i början, minns du det? Och tänk så långt DIN blogg - som mest började lite på kul - tagit dig! Matbloggspris, sex kokböcker och mycket annat. Stort lycka till med dina olika framtidsplaner!! Tror knappast det blir mer bloggande, men vi ses ju på Insta. Stor kram!

      Radera
  8. Kjersti! Övertygad om du kommer att skapa många underbara minnen med dina barnbarn som de alltid kommer att minnas. Önskar dig och dina nära och kära många härliga mat-bak- och smak upplevelse. Och ett stort tack för allt som jag har lärt mig under årens lopp och för all glädje som du har spridit med dina repcept och dina tankvärda prat-inlägg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Åsa, och tack för din trogna support och uppmuntran. Det har betytt mycket för mig. Allt gott till dig och de dina! Kram!

      Radera
  9. Var sak har sin tid :). Tack för alla recept, det gör mig glad att höra att bloggen kommer ligga kvar så att din receptskatt inte försvinner.
    Lev väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Cilla! Klart bloggen får ligga kvar, jag behöver den ju själv. Ibland när jag inte hittar bland mina alla recept så brukar jag googla mig själv, haha! T ex "glutenfri äppelkaka med vit choklad - kjersti". Må så gott du också! Kram!

      Radera
  10. Vilket himla fint avskedsinlägg! Förstår ditt beslut, och tid tar det ju helt klart. Tack för den kanonbra receptskatten som din blogg har varit och är! Kram Angelica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack själv Angelica! Hoppas recepten ska komma till nytta även i fortsättningen. Stor kram!

      Radera
  11. Jag kommer att sakna att läsa dina kloka ord och se dina detaljrika bilder... men jag förstår... TACK för att jag har fått tagit del av din blogg och dina recept de har hjälpt mig mycket i mitt glutenfria liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir om mina recept har underlättat för dig Ing-Britt! Det är ju det som varit min största strävan. Och tack för din respons! Du får skaffa Instagram om du inte redan har det, så får vi ses där! Ha det gott! Kram!

      Radera
  12. Att vi kommer att fortsätta förfölja dej på Instagram har vi ju redan kunnat konstatera, något annat går ju inte:) Vi kan bara hålla med de andra, vilket fint och bra skrivet "sista-inlägg", väl värdigt dej och din fina blogg.
    Men var sak har ju sin tid och att sluta när man har som roligast och gå med flaggan i topp är väl ett alla tiders bra avslut.

    Stora blogg- och cyberspacekramar till dej från oss <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Anki och Håkan! Ni har ju verkligen tillhört de trognas skara, och jag är glad att ni fortsätter hänga med mig på Insta. Ni är duktiga som fortsätter att blogga, och självklart ska jag fortsätta att kika in hos er där. Ha det bäst! Bamsekramar i retur!

      Radera
  13. Malin/BilboBlueEyes12 oktober 2016 kl. 12:51

    Hej Kjersti!

    Tråkigt att du ska sluta blogga, men som före detta bloggare så förstår jag det där med tiden allt för väl. Det tar mycket tid, engagemang och planerande. Inte bara själva inlägget utan även planerandet. Ett tag driver det en framåt, men sen märkte även jag att många andra intressen fick mindre tid. Jag kände också när jag började blogga att min blogg fyllde en funktion medan nu så har det kommit många liknande bloggar.

    Måste passa på och säga att det är så otroligt roligt att det nu finns så många fler alternativ i butikshyllorna när det gäller glutenfritt. I mitt fall där jag även tar bort mjölkprotein så är det ju inte lika lätt, men det finns ju iallafall mängder av kokböcker.

    Jag tror att även om det inte blivit en kokbok så har du gjort en stor och viktig insats genom att tillföra så många recept och så mycket matlagarglädje.

    Allt gott till dig och många kramar

    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina ord Malin! Ja visst är det kul att det hänt så mycket, det underlättar onekligen för alla med intoleranser och allergier. Klart det blir knepigare när man måste undvika flera olika sorters livsmedel. Hoppas du kan hitta ett gott och inspirerande matliv i alla fall.
      Det känns bra att sluta blogga nu, du vet ju hur det är. Du har också varit mig till stor nytta och glädje medan du fortfarande bloggade. Ha det bra och en fortsatt fin höst! Kram!

      Radera
  14. Åh Kjersti, här sitter jag och fäller tårar över att du slutar blogga.. Det kommer verkligen att bli tomt! Men jag förstår hur mycket tid och tankeverksamhet du lagt ned på den underbara bloggen. Hjärnan kan som aldrig vila från arbetet med en blogg. Den pockar hela tiden på. Det är dig väl unt, och klokt att stanna upp och fatta nya val. Det är bara det att du är inte utbytbar mot någon annan glutenfri blogg det är din röst jag kommer att sakna. Är glad att dina recept finns kvar. Du har betytt väldigt mycket för mig. Din kunskap har hjälpt mig att äta IFD som gett mig otroligt mycket bättre hälsa. Dina goda recept har fått i min man mera grönsaker och du har försett mig med glutenfria recept jag lyckas med. Så Kjersti ett jättetack och en stor kram till dig!// Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Anne! Tusen och åter tusen tack för din kommentar! Vet du, det känns som värt varenda timme av jobb jag har lagt ned när jag får så fina och värmande ord tillbaka! Jag är SÅ glad och tacksam att jag har kunnat vara dig till hjälp och inspiration. Kan du inte haka på på Instagram? Du kan ju öppna ett konto och följa mig även om du själv inte vill vara aktiv och göra inlägg där, det vet jag flera som har gjort. Det blir förstås inte riktigt detsamma som bloggen, men jag fortsätter dela med mig av en del recept där plus tips om olika produkter, boktips och lite glimtar från vardagen. Fundera på det! Må nu så gott, och fortsätt ta hand om dig på allra bästa sätt! Jag skickar en jättekram i retur!

      Radera
    2. Vet du jag ska fundera på det där med Instagram! Har inte tänkt skaffa men du har rätt det finns faktiskt tillfällen då det vore bra/roligt att ha ett! Då syns vi kanske iaf! //Anne

      Radera
    3. Klart du ska skaffa Instagram Anne! Jag lägger upp en hel del där, både recept och lite annat. Du är välkommen att haka på!

      Radera
  15. Vi är ett par som blivit glutenkänsliga, eller jag är det medans sambon blir superdålig när hon får i sig gluten.

    Hon kommer bli glad när jag visar den här bloggen och lessen att den nått sitt slut.

    Tack för allt du skapat och tack för att det får ligga kvar på nätet.
    Mvh/J&B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära ni för kommentaren och de vänliga orden! Så glada ni gör mig! Hoppas ni ska hitta matnyttig inspiration. Jag fortsätter dela med mig av glutenfria recept både på FB och Instagram, så om ni är med där är ni varmt välkomna att kika in. Om ni inte har Insta kan ni ändå - om ni har lust - se inslagen genom att googla på "Kjersticasteryd Instagram". Önskar er en riktigt skön sommar, med sol, värme och massor av god mat!

      Radera
  16. Testa även våra glutenfria Pao de Queijo på www.cassava.se Supergott ��

    SvaraRadera