torsdag 10 februari 2011

Mjölk- och glutenfritt hårt bröd - grovt, mustigt och nyttigt

Efter kakkalasandet är det kanske på sin plats med ett lite mer rejält och hälsosamt bakverk.
Är det fler än jag som köpt glutenfritt, hårt bröd, och som hittat nästan bara trasiga bitar när paketet öppnats? Dessutom känns det väl inte sådär alldeles supernyttigt. Jag bestämde mig alltså för att försöka baka ett eget glutenfritt hårt bröd med bara äkta, naturliga ingredienser. Det blev hur bra som helst! Smakade nästan som det riktigt grova knäckebröd jag minns från den tid när jag tålde gluten. Förvisso var det lite pyssligt, och tog några timmar, men nu har jag så jag klarar mig ett tag.
Brödet är både mjölk- och glutenfritt, men innehåller mandel. Om du inte tål mandel utesluter du det när du gör "frömjölet".
Om det är viktigt för dig att ha jämna, lika stora brödkakor, kan du kavla ut degen till en stor platta, och ta ut kakorna med ett brödmått. Själv tycker jag bara det ser trevligt ut om det är lite ojämnt och personligt.
Brödet är dock inget att rekommendera för den som har bekymmer med tänderna.

50 g färsk jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
½ msk salt
1 msk Cane Syrup eller vanlig mörk sirap, eller flytande honung (kan ueslutas om man undviker allt sött)              
1 äggvita
2 dl "frömjöl"
1 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
1 tsk fiberhusk
5 dl mörkt bovetemjöl - en 400-gramspåse blir lagom
ca 3 dl Jyttemjöl original

Smula ned jästen i bakbunken, och lös den i det ljumma vattnet.
Tillsätt salt, sirap, äggvita, "frömjöl" och frön, samt bovetemjölet tillsammans med husken. Arbeta degen på lågt varvtal, och tillsätt Jyttemjölet lite i sänder till en smidig deg som släpper bunkens kanter. Arbeta degen väl, ca 10 minuter på lågt varvtal. Täck över och låt jäsa ca 45 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord, och arbeta igenom den väl. Degen är smidig och lätthanterlig, och går lätt att knåda.
Dela i ca 35 - 40 delar, och rulla varje till en boll.
Kavla ut - lättast direkt på bakplåtspapper - till runda kakor. Kavla riktigt, riktigt tunt. Nagga med en gaffel, och ta ut ett hål i mitten - går lätt ex vis med en kapsyl.
Låt jäsa ytterligare ca 15 minuter, utan att täcka över, och grädda sedan i omgångar i mitten av ugnen på drygt 200 grader, ca 4 - 5 minuter på varje sida. Låt svalna på galler utan bakdukar.
Förvara torrt och lufttätt.








3 kommentarer:

  1. fantastiskt goda och fina var de, gott till din fisksoppa - att rekommendera :)

    SvaraRadera
  2. Gott bröd. Jag hittade inte jyttemjöl utan tog lite ditt och datt som jag vet finns i jyttemjöl. Kul med riktigt grovt och gott hårdbröd när man äter glutenfritt. Vad skulle jag göra utan din hjälp!

    /Jennie

    SvaraRadera
  3. Åh så glad jag blir över din kommentar Jennie! Ja visst är det härligt att kunna baka sitt eget hårda bröd. Och vad skulle jag göra utan alla er trogna läsare förresten? Tack för att ni fortsätter att följa mig!!

    SvaraRadera