lördag 1 januari 2011

Samla ihop stenarna du snubblat på och bygg en trappa av dem

Idag är året alldeles nyfött. 365 alldeles nya, obrukade dagar av 2011 ligger framför oss. Spännande, eller hur?
Brukar du ge nyårslöften? Det har jag slutat med för länge, länge sedan. Risken är alldeles för stor att jag inte orkar genomföra det jag tänkt mig. Det blir så stort och föresatserna så höga, och då känns magplasket när jag misslyckas ännu större. Om jag behöver sluta röka, dricka mindre, träna mer, äta nyttigare, umgås mer med familjen, arbeta och stressa mindre, eller kanske bara bli allmänt mer snäll och trevlig mot min omgivning - varför kan jag inte börja med det en alldeles vanlig februarionsdag, eller en septemberlördag?
Nej, jag tror mer på att varje dag tänka igenom vad som blev bra idag, och vad jag kanske behöver förändra och göra bättre i morgon. Framförallt tror jag att vi alla behöver bli snällare och mer toleranta mot oss själva, och hela tiden unna oss själva nya chanser utan att fördöma och känna oss odugliga.
Författaren Inga-Lill Valfridsson - som tyvärr dog alldeles för tidigt för några år sedan - skriver i en av sina böcker så här: "Samla ihop alla stenar du snubblat på under livsvägen, och bygg en trappa av dem!". Det låter väl trösterikt! Då får "misslyckorna" en mening och förvandlas till insikter och erfarenheter som kan leda oss vidare i livet. Min egen trappa kommer att bli hög, för oj så många stenar jag har snubblat på hittills under livet!
Ett riktigt innehållsrikt 2011 vill jag önska dig, fyllt av gott innehåll och nya erfarenheter,
Var rädd om dig!


5 kommentarer:

  1. Tack för tänkvärda ord

    SvaraRadera
  2. God Fortsättning!

    Middagen blev mycket god och uppskattad.Speciellt efterrätts buffén.
    Tyvärr stannade inte Monica kvar över nyåret men vi ser numera varandra via "skype".

    Våra vänner från Haparanda fick se din blogg och alla uttryckte sin uppskattning över vad de kunde se och läsa.

    SvaraRadera
  3. Gott Nytt År tillbaka till er alla! Vad roligt, Ingegerd, att middagen blev lyckad och efterrättsbuffén uppskattad! Det gläder mig. Hoppas ni kan få nya tips och inspiration framöver, för min målsättning är i alla fall att fortsätta dela med mig av mina materfarenheter. Det bästa av allt önskar jag er inför 2011!

    SvaraRadera
  4. Underbart inlägg!! Håller fullkomligt med!

    SvaraRadera